[lmt-post-modified-info]

خواب مفید چند ساعت است؟

خواب مفید چند ساعت است؟

احتمالا شما هم بارها و بارها این جمله را شنیده اید که هر انسانی در طول روز به 8 ساعت خواب نیاز دارد. این 8 ساعت در واقع به خواب کافی برای بدن شما اشاره می کند. حالا این مدت زمان می تواند به طور ممتد و پیوسته از شب تا صبح باشد و یا در ساعات مختلفی مثل شب، صبح و عصر پراکنده شده باشد. به هر حال برای تجدید قوایتان به 8 ساعت خواب مفید نیاز دارید. اما بعضی افراد وجود دارند که با 3 الی 5 ساعت خواب هم طی شبانه روز میتوانند شاد و سرحال باشند!

اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی دانید در طول روز چقدر تایم خواب مفید داشته باشید، از شما دعوت می کنیم که در ادامه با این مطلب همراه باشید تا اطلاعات کافی برای تجربه خواب راحت را در اختیارتان قرار دهیم.

در ابتدا پیش از شروع بحث، میتوانیم به یک نکته ی مهم بپردازیم. تفاوت خواب کافی و خواب مفید!

خواب کافی

آیا خواب کافی همان خواب مفید است؟

اما معنی خواب کافی، با خواب مفید تفاوت هایی دارد. شاید شما هم برخورد کرده اید با کسانی که می گویند در طول شبانه روز بین 3 تا 5 ساعت می خوابند اما در کمال تعجب می بینید که این افراد همواره از انرژی و نشاط کافی برخوردار بوده و هیچ گاه کسل یا بی انرژی نیستند. دلیل این امر را باید در خواب مفید این افراد جستجو کرد.

در واقع خواب مفید به زمانی اشاره دارد که شما در عمیق ترین لایه ی خواب به سر می برید و در نتیجه بدنتان در بهترین حالت استراحت و بازیابی انرژی هایش به سر می برد. معمولا با تجربه ی خواب مفید نشاط بیشتری کسب کرده و در کمال ناباوری خواهید دید که با مدت کوتاهی استراحت و خواب، برای ساعات طولانی انرژی دارید.

لازم به ذکر است به این نکته توجه کنیم که خواب مفید و کافی با خوابیدن زیاد تفاوت معنایی دارد و اگر شما هم در طول شبانه روز بیش از حد استاندارد میخوابید مقاله علت خواب زیاد میتواند به شما در این باره کمک کند.

علائمی که نشان می دهد خواب کافی ندارید

اگر در طول شبانه روز کمتر از 8 ساعت میخوابید، احتمالا شما هم دچار کم خوابی شدید. کمبود خواب بر روی عملکرد روزانه شما تاثیر گذار است.

اگر علائم زیر را دارید:

  • حتما برای به موقع بیدار شدن به آلارم احتیاج دارید.
  • آلارم و ساعت خودرا به طور مرتب اسنوز کنید.
  • به هنگام بیدار شدن و بلند شدن از از خواب برایتان دشوار باشد.
  • به وقت عصر بی‌حوصل، کسل و بی انرژی باشید.
  • موقع حضور در جلسه ها، کلاس درس یا فضاهای گرم خواب آلود شوید
  • حتما به چرت طی روز احتیاج دارید.
  • حین تماشای تلویزیون یا استراحت  بعداز ظهر خواب تان ببرد.
  • به هنگام تعطیلات و آخر هفته ها نیاز به خواب بیشتر داشته باشید.
  • خیلی زود و بلافاصله بعد از دراز کشیدن خوابتان ببرد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای اینکه بدانید خواب مفید چند ساعته به دنبال تجربه ی خواب مفید باشید. در ادامه شما را با بهترین راهکارهایی که در مسیر افزایش میزان خواب مفید کمکتان می کند، آشنا خواهیم کرد.

چگونه میزان خواب مفید را افزایش دهیم؟

همانگونه که گفتیم برای باز پس گیری انرژی هایتان از طریق خواب مفید بیشتر از خواب کافی می تواند مفید باشد. در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که می تواند به شما در رسیدن به سطح خواب مفید کمک نماید.

دوری از امواج مغناطیسی

یکی از عواملی که مانع می شود شما بتوانید خواب مفیدی را تجربه نمایید، امواج مغناطیسی هستند. حتما شما هم این جمله را از دیگران شنیده اید که “خوابم خیلی سبک است”، حتی ممکن است خودتان هم چنین احساسی داشته باشید. حقیقت این است که یکی از عواملی که این روزها باعث تشدید این حالت در افراد مختلف می شود، همین بحث امواج مغناطیسی است.

امواج مغناطیسی با کاهش سطح تمرکز و افزایش تنش و استرس در ناخودآگاه شما باعث می شود که نتوانید خوابی عمیق را تجربه کرده و در واقع بخشی از مغز شما همچنان بیدار مانده و به فعالیت خود ادامه می دهد. به همین  خاطر است که پس از بیدار شدن از خواب هم همچنان حالت خستگی دارید و نیاز به استراحت بیشتری احساس می کنید.

برای پیشگیری از این اتفاق، کافی است که از ساعت 8 شب گوشی تلفن همراه، تلویزیون و رادیو را از خودتان دور کنید و این ساعت ها را با مطالعه، نوشتن یادداشت های مرتبط با کارهای فردا، آشپزی و یا معاشرت با اعضای خانواده سپری نمایید. انجام این کارها باعث می شود که بدن تا حد زیادی آرامش خود را بازیافته و برای ورود به عرصه ی خواب آماده تر شود.

شام سبک بخورید

یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث می شود حتی با وجود خواب 8 ساعته هم همچنان احساس خستگی داشته باشید، صرف شام در ساعات پایانی شب است. علاوه بر این مصرف غذاهای حجیم هم می تواند باعث بدخواب شدنتان شود. دلیل این امر آن است که در ساعاتی که بدن تان بایستی مشغول استراحت باشد، سسیتم گوارشی بدنتان مشغول هضم غذای سنگین شب گذشته است. همین موضوع ضربان قلب شما را هم بالاتر برده و مانع از این می شود که خواب عمیقی را تجربه نمایید.

بنابراین اگر صرف شام را به ساعات اولیه ی شب موکول نمایید و به جای یک وعده ی غذایی حجیم، یک وعده ی غذای ساده ، کم حجم و کم کالری مصرف نمایید، قطعا می توانید خواب عمیق تر و مفیدتری را تجربه نمایید.

این موضوع میتواند به بیدار شدن شما در ساعات ابتدایی صبح هم کمک نماید. تجربه نشان داده است که مصرف یک وعده ی شام سبک به افراد کمک می کند که صبح ها زودتر از خواب برخواسته، بهتر صبحانه خورده و با انرژی بیشتری روز خود را آغاز نمایند.

شام سبک

از کالای خواب استاندارد استفاده کنید

یکی از مهم ترین موضوعالتی که به شما کمک می کند تا بتوانید خواب مفیدی را تجربه نمایید، استفاده از کالای خواب استاندارد است.

در واقع اگر کالای خوابی که استفاده می کنید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، در تهیه ی آن از الیاف مرغوبی استفاده شده باشد، سبک باشد، تهویه ی مناسبی داشته باشد، ضد آلرژی و ضد حساسیت باشد و با پوست بدن انسان بیشترین هماهنگی و هم خوانی را داشته باشد، تاثیر بسزایی در کیفیت خواب شما خواهد داشت.

تصور کنید بالشتی که زیر سرتان می گذارید اگر بیش از حد سفت یا به طور غیر استانداردی نرم باشد، اگر لحافتان سنگین باشد، اگر کالای خوابتان باعث گرم شدن بدن و تعربق تان شود، همه ی این عوامل تا چه حد می توانند خواب راحت شما را مختل نمایند؟

کالای خواب استاندارد و خواب مفید

بنابراین با استفاده از یک کالای خواب استاندارد می توانید به سطوح عمیقی از خواب رسیده و خواب مفیدی را تجربه نمایید.

از نور اتاق غافل نشوید

فراموش نکنید یکی از عواملی که سبب می شود نتوانید خواب عمیقی داشته باشید، وجود نور در محل خوابتان است. به این معنا که اگر نور از لای در یا بیرون پنجره به محل خواب شما وارد شود، اعصاب چشم هم چنان مشغول به کار بوده و در نتیجه در حین خواب و استراحت شما، استراحت کافی برای چشم هایتان مقدور نبوده و همین موضوع باعث می شود که نتوانید به درجه ی عمیقی از خواب برسید.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که در هنگام خوابیدن، فضای اتاق خوابتان را حتما کاملا تاریک نمایید و اگر امکانش را ندارید از یک چشم بند مناسب برای خواب بهره بگیرید.

چشم بند و خواب مفید

با افزایش تحرک در طی روز خواب مفید را تجربه کنید

بهتر است به هنگام روز فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید تا شب به موقع خواب، خوابی مفید را بتوانید تجربه کنید.

مدیتیشن قبل از خواب را فراموش نکنید

این تمرین اعصاب شما را تقویت می کند و باعث بهبود عملکرد مغز شده و در نهایت ذهن شما را آرم می کند و همین امر باعث بهبود کیفیت خواب شما می شود.

Lack of sleep can negatively affect your judgment and ability to assess your cognitive ability. Not getting enough sleep puts you at risk of making poor decisions like driving while not mentally alert

کم خوابی می تواند بر توانایی در ارزیابی توانایی شناختی شما تأثیر منفی بگذارد. نداشتن خواب کافی، شما را در معرض خطر گرفتن تصمیمات ضعیف مانند رانندگی در زمانی که هوشیاری ذهنی ندارید، قرار می دهد.

منبع:healthline

سخن پایانی:

این که روزانه چقدر خواب مفید داشته باشیم تا بتوانیم روزی پر انرژی و  با نشاط را تجربه نماییم همیشه برای بسیاری از افراد یک سوال بی جواب بوده است. در این نوشتار تلاش کردیم که در ابتدا تفاوت بین خواب کافی و خواب مفید را برای شما شرح داده و سپس عوامل موثر در خواب مفید را برایتان شرح دهیم.

توجه به این نکته لازم است که طبق بسیاری از توصیه های کارشناسان میزان خواب کافی برای هر فرد بسته به سن او، بین 8 نتا 10 ساعت است و این تایم برای خواب کودک صدق نمی کند و کودکان به 10الی 14ساعت خواب مفید احتیاج دارند تا رشد کافی را داشته باشند. اما 8 الی 10 ساعت در مورد خواب مفید برای بزرگسالان، کمی متفاوت است. در واقع تجربه ی 3 تا 5 ساعت خواب مفید در طی شبانه روز می تواند انرژی و نشاط کافی را برای یک روز کامل در اختیار شما قرار دهد.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.