[lmt-post-modified-info]

علت خواب زیاد چیست؟

علت خواب زیاد

علت های متعددی مانند ابتلا به انواع عفونت ها، انواع بیماری ها، آپنه خواب، وقفه های تنفسی، آلرژی ها،کم خونی، به هم ریختگی هورمونی، نارکولپسی و کم کاری تیروئید از علائم و دلایل شایعی هستند که باعث خواب زیاد می شوند. اگر شما دارای یک از علت های فوق هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

شب گذشته خواب راحت و خوبی را تجربه کرده اید اما صبح هنگام همچنان احساس خواب آلودگی دارید، احساس می کنید هنوز به خواب احتیاج دارید.

با وجود اینکه از خانه خارج شده اید و هوای تازه به سر و صورتتان خورده است، بازهم احساس نیاز به خواب دارید و این احساس نیاز اجازه نمی دهد که به اندازه ی کافی سر حال و شاداب باشید. احتمالا ترجیح می دهید اوقات فراغت و استراحت خودتان را هم به خوابیدن در کالای خواب اختصاص دهید. اما علت زیاد خوابیدن چیست؟

اگر دچار این وضعیت هستید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید چون در ادامه به این موضوع یعنی علت خواب زیاد در روز خواهیم پرداخت.

علت خواب زیاد

 

پرخوابی یا خواب زیاد به چه معنایی است؟

در رده سنی میانسالان، افراد معمولا در طول شبانه روز چیزی در حدود 7 ساعت می خوابند. پرخوابی معمولا به حالتی گفته می شود که افراد برای چند روز متمادی بیشتر از این مقدار ساعت و چیزی در حدود 9 ساعت یا بیشتر می خوابند.

افراد مبتلا به پرخوابی اصولا دچار افت انرژی در طول روز بوده و به بهانه های مختلف به خواب می روند. در ادامه در رابطه با اینکه خواب زیاد نشانه ی چیست؟ و علت خواب بیش از حد در افراد برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد.

مقاله خواب مفید چند ساعت است؟ میتواند به شما در این باره کمک کند.

عوامل موثر در خواب با کیفیت

خیلی از عوامل میتواند در کیفیت خواب شما تاثیر گذار باشد مانند رژیم غذایی سالم، دمای اتاق، مدیتیشن پیش از خواب، نوشیدن شیر گرم پیش از خواب، خاموش کردن وسایل الکترونیکی و…

اما یکی از اصلی ترین مواردی که در کیفیت خواب افراد تاثیر مستقیم میگذارد، بالش زیر سر افراد است. اگر بالش زیر سر مناسب با بدن هر فرد نباشد، این موضوع بشدت هم به کمر و گردن افراد آسیب میرساند و هم کیفیت خواب آنها را بر هم میزند. ما در شرکت دستر بهترین بالش ها را با بالاترین کیفیت و بهترین متریال در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. شما با کلیک بر لینک زیر میتوانید آنها را مشاهده و در صورت نیاز تهیه بفرمایید.

خرید بالش

دلایل خوابیدن زیاد چیست؟

خوابیدن به فرآیندی گفته می شود که در طی آن بدن انسان به آرامش نسبی دست پیدا می کند و سوخت و ساز آن بیشتر می شود. در حین خواب سیستم ها و ارگان های مختلف بدن نظیر سیستم عصبی، اسکلتی، ماهیچه ای و همچنین سیستم ایمنی بدن انسان در روند جوان سازی قرار می گیرند.

 

میزان خواب طبیعی افراد در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و به اصطلاح ساعت بیولوژیکی بدن به دنبال بالا رفتن سن دچار تحولات زیادی می شود.

این موضوع تا جایی طبیعی است که افراد به میزان نرمالی به خواب و استراحت بپردازند. اما گاها می بینیم که میزان خوابیدن در یک فرد تا جایی افزایش می یابد که قسمت اعظم روز و شب شان به خواب و استراحت اختصاص یافته و فرد هیچ گونه فعالیت مثمر ثمری در طول روز انجام نمی دهد.

برای این که بدانید مبتلا به پر خوابی هستید یا خیر بهتر است نگاهی بداشته باشیم به متوسط ساعات خواب طبیعی برای افراد در سنین مختلف:

  • نوزاد تازه متولد شده تا 2 ماه = بین 12 تا 18 ساعت
  • نوزاد 2 تا 11 ماه= بین 14 تا 15 ساعت
  • کودک نوپا تا 3 ساله=12 تا 14 ساعت
  • کودک 3 تا 5 ساله= بین 10 تا 11 ساعت
  • نوجوان 10 تا 18 سال= 8 تا 9 ساعت
  • بزرگسالان بالای 18 سال= بین 7 تا 9 ساعت

علت زیاد خوابیدن

آن هنگام که دمای بدن انسان به پایین‌ترین درجه خود در طی زمان خواب نزدیک شده و همچنین میزان ملاتونین ترشح شده در بدن افزایش یابد، آن زمان بهترین کیفیت خواب رخ داده است. ساعت های بیداری بر طبق نیاز بدن است و ضمنا کارها و فعالیت های روزانه و همچنین مصرف مواد غذایی به سلامتی تان کمک می کند تا ساعت بیولوژیک بدن تان تنظیم شود.

خوب است که بدانیم احساس خواب آلودگی ای که بیشتر اوقات در میانه ی روز و همچنین بعد از صرف مواد غذایی به سراغ افراد می‌آید، یک جریان ثابت نیست. شما می توانید با انجام برخی از فعالیت های سبک جسمانی، این حس خواب آلودگی را از میان برده و به این ترتیب از ایجاد اختلال در خواب شبانه تان پیشگیری نمایید.

خواب میان روز و یا همان چرت روزانه مان نباید از 20 دقیقه بیشتر شود چرا که این خواب تنها برای تمدید انرژی های بدن در میان روز است و خوابیدن بیشتر از این میزان موجب کسل شدن و بی حوصلگی فرد می شود.

 

Insomnia makes it hard to fall asleep or stay asleep for as long as you want. Insomnia is often related to other sleep problems that give rise to excessive sleepiness

بی خوابی باعث می شود به سختی به خواب بروید. بی خوابی اغلب با سایر مشکلات خواب مرتبط است که باعث خواب آلودگی مفرط طی روز می شود.

منبع:sleepfoundation

علایم و نشانه های خواب زیاد

برای این که بدانید مبتلا به پر خوابی هستید یا نه، توجه به این علایم می تواند کمک کننده باشد:

  • خوابیدن به دفعات مکرر و چند بار در طی روز
  • سرحال نبودن علیرغم چرت های مکرر در طول روز
  • احساس خستگی با وجود 9 ساعت خواب در طول روز
  • دشواری زیاد در برخواستن از خواب
  • حس گیجی و یا پرخاشگری در هنگام برخواستن از خواب

علت زیاد خوابیدن چیست؟

تا اینجا به خوبی با خواب زیاد و شاخصه های آن آشنا شدید. اما علت زیاد خوابیدن چیست؟ در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

ابتلا به انواع عفونت ها

درست است که بسیاری از عفونت‌ ها دارای علايم ظاهری متعددی هستند اما گاها این امکان وجود دارد که نوعی از عفونت در بدن شما در حال گسترش باشد بدون این که متوجه آن باشید یا این که پزشک تان آن را تشخیص داده باشد. به عنوان مثال در بیماری هایی نظیر اختلالات سیستم ایمنی بدن، عفونت ممکن است خودش را به صورت خستگی های شدید نشان بدهد.

ابتلا به انواع بیماری ها

مطالعات و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد انسان هایی که ساعت های مکرری در طول روز می خوابند احتمالا مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و یا دیابت می باشند. بنابراین اگر به ناگاه دچار چنین حالتی شده اید، پیشنهاد می کنیم خودتان را از این جهات بررسی نمایید.

همچنین ممکن است انواع افسردگی ها و اختلالات روحی و روانی خودشان را با خواب زیاد نشان بدهند. حتی ممکن است خود شما این تجربه را داشته باشید که در زمان ناراحتی و افسردگی زیاد، تمایل بیشتری به خواب داشته باشید.

آپنه خواب

آپنه خواب یا وقفه های مکرر در طول خواب که منجر به بیدار شدن فرد از خواب می شود، دلیل خوابیدن زیاد افراد طی روز است. بسیار پیش آمده است که فرد مبتلا به پرخوابی می گوید “شب گذشته نتوانسته ام خوب بخوابم”. این گونه افراد معمولا مبتلا به آپنه خواب بوده و در طول شب دائما از خواب بیدار می شوند.

همین موضوع باعث می شود که این افراد معمولا وارد سطح عمیق خواب نشده و با احساس خستگی و کسالت از خواب بیدار شوند. بنابراین در طول روز هم دائما احساس خواب آلودگی داشته و چرت می زنند.

وقفه های تنفسی

این اختلال یکی دیگر از دلایلی است که موجب می شود فرد نتواند در طول شب خواب خوبی داشته باشد و در نتیجه در طول روز احساسی خستگی و خواب آلودگی خواهد داشت. در این اختلال، به دلیل افت سطح اکسیژن تنفس فرد برای لحظاتی در هنگام خواب قطع شده و در نتیجه فرد از خواب می پرد. این افراد هم معمولا خواب عمیقی نداشته و دائما در طول روز کسل هستند.

علت خواب زیاد

آلرژي ها

افراد مبتلا به آلرژی معمولا برای کنترل حساسیت خود از انواع هیستامین ها استفاده می کنند. خوب است که بدانید هیستامین ها و سایر ترکیبات شیمیایی که برای مقابله با آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا خواب آور بوده و باعث می شوند فرد دائما نیازمند خواب و استراحت باشد.

پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به طور معمول و روزانه از هیستامین ها استفاده می کنید، برای مشکل پر خوابی تان نیازی نیست که نگران باشید، چون این احساس نیاز به خواب، تنها یک پاسخ طبیعی است که بدنتان به هیستامین ها و داروهای شیمیایی نشان می دهد.

کم خونی

زمانی که طی روزمره احساس خستگی شدید میکنید و از کار های روزمره باز می مانید، احتمالا دچار کم خونی هستید؛ زیرا اصلی ترین کار گلبول های قرمز اکسیژن رسانی از ریه ها به دیگر ارگان هاست. پس وقتی بدن دچار کمبود گلبول قرمز شود و یا اختلالی در عملکرد آنها ایجاد شود نشان آن است که دچار کم خونی و متعاقبا احساس خستگی شدید طی روز و خواب زیاد می شوید.

به هم ریختگی هورمونی

کاهش هورمون استروژن در بانوان اغلب باعث کاهش وزن و اشتیاق و کمبود انرژی طی روز میشود و میل به خوابیدن را افزایش می دهد.

خواب آلودگی شدید (نارکولپسی)

نارکولپسی یک نوع بیماری مرتبط با خواب است که باعث می شود فرد در طی روز دچار خواب‌ آلودگی شدید شود. این مشکل بعد از خواب کامل شب یا با چرت زدن در روز از بین نمی‌رود.

کم کاری تیروئید

شرایط جسمی مثل کم‌کاری تیروئید نیز امکان دارد در برخی موارد بر الگوی خواب تأثیر منفی بگذارد. دلیل خواب الودگی فرد حتی بعد از استراحت کامل شبانه می تواند داشتن تیروئید کم کار باشد. کم‌کاری تیروئید ممکن است منجر به چرت زدن در روز یا پرخوابی یا خواب دوباره صبح شود. احساس سرما، ضعف عضلانی و افزایش وزن بدون دلیل از دیگر علائم شایع کم‌کاری تیروئید می باشد.

علت پرخوابی در خانم ها چیست؟

پرخوابی در خانم‌ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله کمبود خواب، بیماری‌های مزمن، افسردگی، نارسایی آهن، بارداری و استفاده از داروهای خاص باشد.

علت خواب زیاد در مردان چیست؟

خواب برای هر دو جنس مهم و ضروری است اما مطالعات نشان می‌دهد که مردان در مقایسه با زنان به خواب بیشتری نیاز دارند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مردان باید حداقل ۷-۹ ساعت در شب بخوابند تا برای روز بعد آماده شوند. خواب کمتر از حد نیاز می‌تواند باعث کاهش تمرکز و عملکرد، افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش استرس و تحریک عصبی شود. بنابراین، بهترین راه برای تازه شدن و پرانرژی شدن مردان، استراحت کافی و خواب بیشتر ساعات لازم در شب می‌باشد.

تاثیرات پرخوابی روی بدن چیست؟

در مواردی از خوابیدن زیاد، اثرات آن روز بعد حس می شود. احتمال دارد شروع روز برایتان دشوار باشد و محرک‌های معمولی مانند کافئین ممکن است بی‌تأثیر باشد. پرخوابی به صورت منظم و مکرر ممکن است علائم دیگری داشته باشد که در افراد مختلف متفاوت است. این علائم شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش التهاب
  • مشکل حافظه
  • چشم و صورت پف کرده یا کشیده
  • اضطراب
  • افسردگی

آیا پرخوابی خطرناک است؟

گاهی اوقات خوابیدن زیاد برای سلامتی مضر نیست، اما عوارض خوابیدن بیش از حد ممکن است فرد را در معرض خطر سایر بیماری‌ها قرار دهد. مطالعات نشان دهنده خطرات مختلفی است که محققان دریافتند افرادی که زیاد می خوابند یا خواب بسیار کمی دارند، به طور قابل توجهی دارای اضافه وزن بیش از افراد معمولی هستند.

بررسی‌ها نشان می دهد که ممکن است پرخوابی منظم دارای چندین عارضه از جمله قند خون بالا و بیماری قلبی باشد. این خطرات براساس جنسیت و عوامل فردی متفاوت هستند. هرکسی که نگران عادت‌های منظم خواب خود است باید برای تشخیص کامل به پزشک مراجعه کند.

 

چطور خواب آلودگی را درمان کنیم؟

تا اینجای مقاله که در مورد علل مختلف پرخوابی در مردان و زنان اشاره کردیم حال به راه های درمان آن می پردازیم:

درمان آپنه انسدادی خواب

قالبا یکی از درمان‌های آپنه خواب، فشار مداوم راه هوایی (Continuous Positive Airway Pressure یا به‌اختصار CPAP) است که در آن می توان، یک دستگاه کوچک را در کنار تخت قرار داد تا هوا را از طریق یک شلنگ انعطاف‌پذیر به ماسکی که روی بینی و دهان شما را می‌پوشاند، پمپاژ می‌کند.

درمان سندروم پای بیقرار

در بعضی موارد، این سندرم را می‌توان با تغییرات سبک در زندگی کنترل کرد، دوش گرفتن با آب گرم یا ماساژ دادن پا قبل از خوابیدن می‌تواند تا حد زیادی از بروز علائم سندرم پای بیقرار جلوگیری کند. جدا از آن، اگر باور دارید که آهن بدن‌تان پایین است، می‌توانید از مکمل‌های آهن برای حل این مشکل استفاده کنید.

تامین آهن خون

اگر مدام در ساعات مختلف شبانه روز احساس خواب آلودگی، ضعف و خستگی، ریزش مو و.. دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و پس از طی مراحل پزشکی طبق دستور وی مکمل های آهن استفاده کنید.

درمان افسردگی

بهترین راه برای درمان افسردگی اصلاح سبک زندگی همراه با تمرینات ورزشی و داروها است. افراد زیادی فقط به دارو های ضد افسردگی اکتفا می کنند که لازم نیست.

سخن پایانی

اختلالات مربوط به خواب همیشه به معنای کم خوابی فرد نیست. بسیارند کسانی که به دلیل خواب زیاد مبتلا به اختلال در خواب هستند. در این نوشتار به تعریف خواب زیاد و معرفی برخی از دلایل مهم آن پرداختیم. امیدواریم با شناسایی این عوامل و دلایل بتوانید از خوابی راحت، آسوده و کافی برخوردار شوید.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.