[lmt-post-modified-info]

همه چیز درباره خواب کودک

خواب کودک

یک کودک به چندساعت خواب در روز نیاز دارد؟ میزان خواب مورد نیاز کودک طی شبانه روز امری تخصصی برای کودک است که برای هر کودک با توجه به عوامل موثر در سنین مختلف، متفاوت است.

معمولا والدین در ماه های ابتدایی تولد فرزندشان دقت زیادی به تمامی موضوعات مرتبط با سلامتی و رشد او دارند. یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر بسزایی در سلامتی و رشد کودک دارد، خواب راحت و کافی است.

خواب کودکان به میزان کافی و با کیفیتی مطلوب، اثری قابل توجه در رشد بهتر و تغذیه ی مناسب تر آن ها دارد.

در این مقاله، تمام موضوعات مهم در رابطه با خواب مفید کودک را با شما در میان می گذاریم.

چگونه یک خواب راحت را برای کودکمان فراهم کنیم؟

همانگونه که گفتیم خواب راحت و مناسب کودک، تاثیر زیادی در رشد و سلامتی او دارد. بنابراین والدین همواره تلاش می کنند که شرایط خوابی راحت را برای فرزند خود فراهم آورند. اما این که چگونه این شرایط را فراهم آورید، ریزه کاری ها و فنونی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

زمانی که می بینید کودکتان به راحتی خوابیده است، قلب تان بی تردید سرشار از عشق و شادی خواهد شد. اگر بتوانید دریابید که کدام بخش از برنامه ی خواب کودکان دست شماست و کدام قسمت تحت اختیارتان نیست، خواهید توانست خواب بهتری را برای کودکتان فراهم نمایید.

خوابیدن کودک

تمام آنچه را که برای تامین خواب راحت کودکتان نیاز دارید، در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت.

به ملزومات خواب کودک توجه کنید

در 2 ماهه ی ابتدایی تولد، نوزاد به غذا بیشتر از خوابیدن نیاز دارد. معمولا پزشکان توصیه می کنند که در این ایام هر دو ساعت یک بار به نوزاد شیر دهید. غذا خوردن، یکی از اصلی ترین ملزومات خواب نوزادان است. نوزادی که احساس سیری داشته باشد و به اندازه ی کافی هم شیر بخورد معمولا خواب خوبی هم خواهد داشت. معمولا یکی از دلایلی که باعث می شود برخی از نوزادان نتوانند به خوبی خوابیده و ساعات زیادی را به گریه و بی قراری بگذرانند، تغذیه ناکافی با شیر مادر است.

شیر خوردن کودک

بنابراین توصیه می کنیم که حتی اگر نوزاد علاقه ای به خوردن شیر مادر نشان نداد از روش های جایگزینی نظیر شیشه شیر استفاده نمایید تا نوزادتان به اندازه ی کافی تغذیه کرده، خوب بخوابد و فرآیند رشد خود را بهتر سپری نماید.

در سه ماهه ی دوم تولد یعنی از 3 تا 6 ماهگی، خواب نوزاد کمتر شده و زمان بیشتری را در بیداری سپری می کند. از این زمان تقریبا خواب کودک یک نظم طبیعی پیدا کرده و شما هم به این نظم عادت خواهید کرد. اما همان زمانی که فکر می کنید همه چیز روی یک روال مشخص افتاده و خواب کودکتان دارای یک برنامه ی منظم شده است، مراحل رشد کودک باعث برهم خوردن این نظم و نظام می شود.

منظور از مراحل رشد کودک در اینجا، فرآیند دندان در آوردن و همچنین حرکات آگاهانه و هوشمندانه ی کودک است. کودکتان ممکن است شب ها به دلیل درد و خارش لثه ها خواب خوبی نداشته باشد و یا علاقه اش به حرکت کردن و کشف دنیای اطراف باعث شود که او تمایل داشته باشد ساعات بیشتری را در بیداری سپری کرده و به ماجراجویی بپردازد.

رختخواب کودک

در این سنین توجه به نور و صداهای موجود در فضا و همچنین راحت بودن رختخواب نوزادتان، از ملزومات تجربه ی یک خواب راحت و با کیفیت برای او به شمار می رود.

برای نوزادتان برنامه خواب تعیین کنید

طبق مطالعات و تحقیقاتی که روی 405 نفر از مادران دارای نوزاد بین 7 تا 36 ماه انجام شد، نتایج تحقیقات نشان داد توجه به ساعت خواب کودکان معمولا  اثری مطلوب بر کیفیت خواب آن ها خواهد داشت.

به دلیل اهمیتی که داشتن برنامه خواب برای نوزادان دارد، بسیاری از والدین از  همان هفته های 6 تا 8 پس از تولد سعی می کنند که به ساعات خواب نوزاد خود نظم و ترتیب بدهند. به این منظور از فعالیت هایی مثل شیر دادن به نوزاد قبل از خواب، تعویض پوشک و یا استحمام درست قبل از زمان خواب استفاده می شود.

Newborns may sleep as much as 18 hours a day, for 3 to 4 hours at a time. It’s normal and healthy for babies to wake up during the night to feed

نوزادان ممکن است 18 ساعت در روز بخوابند و هر بار 3 تا 4 ساعت بخوابند. طبیعی و سالم است که نوزادان در طول شب برای شیر خوردن از خواب بیدار شوند.

منبع:caringforkids.cps.ca

استحمام کودک قبل از خواب

علاوه بر این کارها می توانید با بازی کردن با کودک در طول روز و به نحوی خسته کردن او، به خوابیدن بهترش در ساعات پایانی شب کمک شایانی نمایید.

فراموش نکنید که در این ساعات تا می توانید فضا را آرام نگه دارید و از سر و صدای جمعیت و یا تلویزیون و گوشی تلفن همراه اجتناب نمایید.

هر شب درست در یک ساعت مشخص اقدام به خواباندن نوزاد کنید تا پس از مدت کوتاهی ساعت بیولوژیک بدن او به طور ناخودآگاه روی این ساعت تنظیم شده و هر شب در حوالی همان ساعت به خواب برود.

به دمای اتاق کودک توجه کنید

توجه به دمای مناسب اتاق کودک، یکی از آن مواردی است که باعث می شود کودکتان خواب خوبی داشته باشد و دفعات کمتری را در طول شب از خواب بیدار شود.

دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است

سعی کنید دکوراسیون اتاق کودکتان را طوری طراحی نمایید که باعث اختلال در تمرکز او نشده و در نتیجه کودک با قرار گرفتن در محیط اتاق خواب بتواند به راحتی به خواب برود. اتاق خواب های بیش از حد شلوغ چنین امکانی را از کودکتان خواهد گرفت.

دکوراسیون اتاق کودک

برای داشتن اتاق خوابی بدون نقص حتما به نور اتاق توجه کنید؛ برای اطلاع بیشتر در مورد این مطلب توجه شما را به خواندن مقاله رنگ چراغ خواب و تاثیرگذاری آن بر خواب جلب می نماییم.

از تاثیر رختخواب غافل نشوید

تا همین چند دهه ی گذشته بسیاری از بزرگسالان گمان می کردند که نوزاد درکی از رختخواب خود نداشته و بنابراین می توان در هرجایی نوزاد را خواباند.

کارهایی نظیر قنداق کردن و پیچیدن نوزاد لا به لای چندین ملحفه و یا بستن دست های نوزاد به کمک پارچه تنظیف نیز همگی کارهایی بودند که از این طرز تفکر نشأت می گرفتند. این در حالی است که مطالعات و تحقیقات فراوانی ثابت کرده که راحت بودن رختخواب نوزاد تاثیر بسزایی بر کیفیت خواب او دارد.

خواباندن کودک

توصیه می شود در سنین 6 تا 12 هفتگی نوزاد، برای خواباندنش ابتدا او را در آغوش کشیده و هنگامی که در آستانه ی خواب قرار گرفت او را داخل رختخوابی راحت قرار دهید که بتواند به راحتی به خواب برود. بنابراین از همین جا می توان متوجه اهمیت کالای خواب مناسب برای نوزاد شد.

اثرات منفی بی خوابی کودکان و اختلال خواب

همانگونه که پیش از این هم اشاره کردیم کودکانی که دچار اختلال در خواب هستند معمولا از نظر تغذیه نیز با مشکلاتی مواجه بوده و در طول روز تمایل کمتری به خوردن غذا نشان می دهند. علاوه بر این، اختلال خواب در کودکان باعث می شود که همواره از منحنی رشد خود عقب مانده و رشد مناسبی از نظر جسمی و ذهنی نداشته باشند.

اختلال خواب کودک

کالای خواب نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

همانگونه که اشاره کردیم کالای خواب مناسب، یکی از ملزومات خواب کودکان است که می تواند اثر بسزایی بر کیفیت خواب آن ها داشته باشد. اما بهتر است بدانید که در هنگام انتخاب کالای خواب کودک بایستی به برخی از ویژگی ها توجه داشته باشید. این ویژگی ها عبارتند از:

ضد حساسیت و ضد آلرژی باشد

یکی از مهم ترین شاخصه های یک کالای خواب مناسب برای نوزادان و کودکان ضد حساسیت و ضد آلرژی بودن آن است. برای این منظور معمولا در برندهای معتبر از ملحفه ها و الیافی استفاده می شود که بیشترین سازگاری را با پوست نوزاد داشته و باعث ایجاد خارش و سایر بثورات جلدی در بدن او نشود.

توجه داشته باشید که در حین خرید رختخواب نوزاد به دلیل قیمت پایین تر، فریب محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد را نخورید. محصولات تهیه شده از پنبه و نخ پنبه در حال حاضر بهترین گزینه ای است که می توانید برای رختخواب نوزادتان انتخاب نمایید.

باعث تعریق نوزاد نشود

یکی دیگر از مواردی که بایستی در حین خرید کالای خواب نوزاد به آن توجه کنید این است که رختخواب نوزاد بیش از حد گرم نبوده و باعث تعریق او نشود.  محصولات پر شده با پشم شیشه معمولا از این دست بوده و علاوه بر مضراتی که برای سلامتی نوزاد دارد، باعث می شود که در حین خواب دچار تعریق زیادی شده و در نتیجه بی خواب و کلافه شود.

از لطافت کافی برخوردار باشد

حتما در حین خرید کالای خواب برای نوزادتان به این موضوع توجه داشته باشید. پوست نوزاد شما بسیار لطیف بوده و تماس با هر سطحی ناصافی می تواند باعث آزردگی او شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که حتما از الیاف و دوخت های با لطافت بالا برای کالای خواب نوزادتان استفاده نمایید.

در برابر شستشو ماندگاری بالایی داشته باشد

اگر رختخواب خودتان را معمولا ماهی یک مرتبه تعویض کرده و می شویید، بایستی بدانید که شاید رختخواب نوزادتان در طول هفته چندین بار نیاز به شستشو داشته باشد. بنابراین بهتر است که در حین انتخواب کالای خواب نوزاد، به سراغ محصولاتی بروید که مقاومت زیادی در برابر شستشو و مواد شوینده داشته باشند و کیفیت رنگ و اندازه ی سایز آن ها در اثر شستشو دست خوش تغییر نشود.

سبک باشد

آخرین ویژگی مهم یک کالای خواب استاندارد برای نوزاد این است که سبک بوده و در حین خواب نوزادتان را اذیت نکند. کالای خواب پشمی و امثال آن به جهت وزن زیادی که دارند به هیچ عنوان برای نوزادان مناسب نیستند.

بیش فعالی در کودکان یکی از موارد اختلالات خواب

بیش فعالی یکی از اختلالات مخصوص خردسالان است که اثرات منفی بر عملکرد های بدن از جمله اختلالات خواب دارد. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می شود:

بی خوابی

از مشکلات اصلی کودکان بیش فعال، بی خوابی است که کودک به سختی به خواب می رود. در افراد سالم زمان به خواب رفتن در حدود 20لی30 دقیقه عنوان شده است.

مشاهده کابوس شبانه

مشاهده کابوس شبانه مشکل خاصی نبوده به طوری که اکثر کودکان نیز در خواب دچار این مشکل می شوند که عموما از اتفاقات ترسناک در بیداری و استرس و… نشات می گیرند.

اگر چه کودکان بیش فعال نسبت به سایر کودکان بیشتر دچار این اتفاق می شوند. در چنین موقعیتی به آغوش گرفتن کودک و صحبت درمورد اتفاقات خواب موجب آرامتر شدن او می شود.

مشکلات تنفسی

ازقبیل مشکلات شایع تنفسی در خواب کودکان، خر خر کردن آنها است طبق آمار تحقیقاتی در بین گروه سنی ۱ تا ۹ سال خبر می دهد.

بیش فعالی نیز بر بروز این قبیل مشکلات تنفسی دخیل است طوری که کارشناسان بیان می کنند کودکان بیش فعال ۳ برابر بیشتر مبتلایان به مشکلات روحی در خواب، دچار خر خر می شوند که نشان دهنده آپنه خواب هم میشود.

دندان قروچه

دندان قروچه یکی دیگر از مشکلات خواب کودکان دچار بیش فعالی بوده که به صورت ناخود آگاه بروز می یابد. اگرچه این مشکل چندان تاثیری در کیفیت خواب شب کودک ندارد ولی تداوم آن و عدم درمان به موقع باعث بروز مشکلات لثه و دندان خواهد شد.

شب ادراری

شب ادراری در کودکان زیر ۵ سال مشکل حادی به حساب نمی آید. زمانی لازم به پیگیری و درمان دارد که کودک بیش از 5 سال داشته باشد.

اگرچه در کودکان بیش فعال نیز شیوع شب ادراری مانند سایر کودکان سالم است ولی در صورت عدم درمان، مشکلات رفتاری و علائم بیش فعالی به دلیل احساس گناه و شرم از این وضعیت افزایش می یابد.

کسالت و خواب آلودگی در طی روز

 عدم تمرکز و بیش فعالی از مشخصات اصلی اختلال بیش فعالی به حساب می اید . اما اگر اختلالات خواب نیز وجود داشته باشد رفتار هایی مانند کسالت، بی حالی و عدم تمرکز افزایش پیدا می کند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار از دیگر اختلالات خواب کودکان بیش فعال است که حدود یک چهارم از این کودکان دچار این سندروم هستند و در زمان خواب پا های خود را مدام حرکت می دهند.

سخت به خواب رفتن

این مشکل نه تنها کودک بلکه پدر و مادر را دچار تنش و عذاب میکند. که متاسفانه تعداد زیادی از کودکان بیش فعال به آن دچارند طوری که دربررسی و تحقیقات بیان شد حدود ۷۱ تا ۸۴ % کودکان بیش فعال این اختلال را دارند.

سخن پایانی:

در این نوشتار تلاش کردیم که مهم ترین مطالب و موضوعات را در ارتباط با خواب کودک با شما در میان بگذاریم. امیدواریم آگاهی از این مطالب بتواند به شما کمک نماید تا خوابی خوب را برای کودک خود فراهم آورید.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.