[lmt-post-modified-info]

چگونگی مدیتیشن بارداری

بسیاری از بانوان باردار در ایام بارداری خود احساسات مختلفی نظیر خستگی، افسردگی، نوسان احساسات، تغییر در اشتها و … را تجربه می کنند. به همین دلیل ایام بارداری معمولا یکی از حساس ترین ایام در زندگی افراد به شمار می آید.

در این دوران انجام کارهایی نظیر مدیتیشن بارداری می تواند باعث ایجاد بهبود در خلقیات و حالات افراد شود. به همین خاطر در این نوشتار تصمیم داریم تا شما را با چگونگی انجام مدیتیشن دوران بارداری و راهکارهای مناسب در این خصوص آشنا نماییم.

مدیتیشن بارداری

بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید و با اجرای نکاتی که ذکر خواهد شد، قدم مهمی در مسیر بهبود حالات خود در دوران بارداری بردارید.

پیش از ارائه هر مطلبی لازم است که به این نکته اشاره نماییم که خانم های باردار در هر برهه و زمانی از ایام بارداری خود و تنها با صرف یک ساعت از روزشان می توانند حرکات مدیتیشن دوران بارداری را انجام داده و به میزان قابل توجهی بر چالش های مخصوص این ایام مقابله نمایند.

مدیتیشن چیست؟

قبل از آن که بخواهیم به آموزش مدیتیشن بارداری بپردازیم، بهتر است که در ابتدا تعریفی از مدیتیشن ارائه دهیم. مدیتیشن عبارت است از تمرکز کامل بر روی یک شی، تصویر، صدا، کلمه و هرآنچه که می توان از آن برای آرام کردن ذهن بهره برد.

مدیتیشن نوعی تکنیک از زیر مجموعه های ورزش یوگا است و انجام آن نه فقط مختص دوران بارداری که مناسب برای تمامی خانم ها و آقایان در سنین بلوغ است. انجام مدیتیشن بارداری ، به مادران باردار کمک می کند تا بین ذهن و بدن خود تعادل ایجاد کرده و با کمک تنفس عمیق و به روش های بسیار ساده، مغز و بدن خود را از افکار منفی به دور نگه دارند.

مدیتیشن قبل خواب در نوع خود بر روی ذهن و جسم افراد بسیار اثر گذار است اما اگر در کنار اقداماتی نظیر پیاده روی و پاک سازی ذهن صورت بگیرد، تاثیرات بسیار بیشتری خواهد داشت.

تکنیک های مدیتیشن بارداری چه فوایدی برای مادر و جنین دارد؟

خوب است که بدانید انجام مدیتیشن بارداری علاوه بر این که باعث بهبود حالات مادر در طی دوران بارداری می شود، باعث تسهیل فرآیند زایمان نیز خواهد بود. این احساسات مادر به جنین او نیز منتقل شده و باعث آرامش بیشتر هر دوی آن ها می شود.

حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم روان شناسی، انجام مدیتیشن دوران بارداری در سه ماهه اول تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس ها و اضطراب های شایع در این دوران دارد. علاوه بر این همراه کردن تکنیک های مدیتیشن با یک رژیم غذایی مناسب، استفاده از مکمل های ویژه دوران بارداری و انجام تمرینات ورزشی ساده، می تواند به قوی نگه داشتن بدن خانم ها تا پایان دوران بارداری کمک شایانی نماید.

مدیتیشن بارداری

حالا که با مدیتیشن و تاثیرات آن بر مادران باردار و جنین در رحم مادر آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که شما را با اشکال مختلف مدیتیشن بارداری آشنا نماییم.

اشکال مختلف مدیتیشن در بارداری

زمانی که تصمیم به انجام حرکات مدیتیشن برای دوران بارداری می گیریم، این احتمال وجود دارد که حرکات و تکنیک های مختلف و متنوعی به شما پیشنهاد شود. رایج ترین اشکال مدیتیشن بارداری عبارتند از:

مدیتیشن صدا یا مانترا

در این نوع از مدیتیشن، خانم باردار به کمک یک صدای خاص نظیر “em” یا همان “ام” سعی در تمرکز کرده و یا این که سعی می کند به کمک آواز خواندن با این صدا، ارتعاشاتی را داخل بدن و ذهن خود ایجاد نماید. هدف از انجام این کار این است شریان های انرژی یا همان چاکراها در بدن مادر و در بدن جنین هماهنگ شوند.

علاوه بر این خانم های باردار می توانند از کلمات دیگری نظیر  yam  یا ham  هم برای تمرکز بر روی قسمت های داخلی بدنشان بهره بگیرند. در این میان توجه داشتن به افکار مثبت هم می تواند روی سیستم عصبی بدن ما تاثیر گذاشته و به نحوی باعث آرامش بیشتر ما شود. به همین خاطر معمولا توصیه می شود که خانم ها در ایام بارداری شان تنها به سراغ انرژی ها و افکار مثبت رفته و از منفی نگری و منفی اندیشی فاصله بگیرند.

به عنوان مثال می توانند روی تنفس منظم برای پرورش هرچه بهتر جنین درونشان تمرکز کنند.

مدیتیشن صدا یا مانترادر نهایت می تواند به بهبود حال جسمی و روحی خانم های باردار در دوران سخت و دشوار بارداری کمک نماید و به آن ها یاری دهد که مرحله پر چالش زایمان را به راحتی سپری نمایند.

مدیتیشن ویپاسانا

نوعی تکنیک ورزشی است که به خانم های باردار کمک می کند تا از وضعیت بدن خودشان مطلع شده و تمرکز بیشتری روی آن داشته باشند.

در واقع در مدیتیشن ویپاسانا، آگاهی فرد به قسمت های درونی و بیرونی بدنش بیشتر شده و او می آموزد که چگونه کنترل بیشتری روی احساسات خود داشته باشد. به اذعان بسیاری از کسانی که این نوع از مدیتیشن در بارداری را امتحان کرده اند، ویپاسانا در واقع دیدن چیزهایی است که در درون مادر باردار قرار دارد و توجه شایسته به آن ها در جهت رشد هرچه بهتر جنین و سلامتی مادر در دوران بارداری.

مدیتیشن هدایتی (تفکر مفهومی)

یکی دیگر از انواع مدیتیشن بارداری ، مدیتیشن هدایتی است. در این نوع از مدیتیشن، فرد شی خاصی را در ذهن تجسم می کند. این شی می تواند از یک دانه ی کریستال نمک یا جنگلی سر سبز یا امواج دریا را شامل شود. تمرکز کردن بر روی این تصاویر می تواند باعث آرامش خانم باردار شده و سکوتی دلپذیر را در ذهن و روان او فراهم آورد.

هر چه شی ای که فرد بر روی آن تمرکز می کند آیتم های آرامش بخشی بیشتری داشته باشد باعث آرامش بیشتری برای فرد می شود.

مدیتیشن پیاده روی

یکی دیگر از انواع مدیتیشن در بارداری، مدیتیشن پیاده روی است. در این نوع از مدیتیشن خانم های باردار در حال پیاده روی علاوه بر این که از هوای آزاد و باز استفاده می کنند، از موزیک ملایم و تنفسی منظم برای آرامش بیشتر خود بهره می گیرند. مدیتیشن پیاده روی، علاوه بر این که باعث آرامش ذهنی مادر باردار می شود، بر روی سلامتی جسمی و آمادگی بدن برای فرآیند زایمان نیز تاثیر گذار است.

مدیتیشن پیاده روی

پیشنهاد می کنیم که برای انجام این نوع از مدیتیشن ساعات خلوتی از روز را در فضاهای آرام و خلوت انتخاب نمایید. تلفن همراه خود را خاموش نمایید و تا می توانید از تنفس های عمیق و آرام بهره بگیرید.

مدیتیشن چشم سوم

این نوع از مدیتیشن در بارداری در ناحیه پیشانی و میان دو ابروی فرد انجام می گیرد. احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که در پشت این ناحیه از پیشانی انسان نوعی غده عنکبوتی وجود دارد که الگوهای خواب و همچنین بیداری افراد را تنظیم می کند. این غده به نور بسیار حساس است و هورمون سروتونین را تولید و ترشح می کند. این هورمون باعث ایجاد احساساتی نظیر خوشبختی و خوشحالی در ذهن مادران باردار می شود.

سخن پایانی:

انجام مدیتیشن در ایام بارداری، یکی از آن دسته کارهایی است که می تواند باعث پایان دادن به حالات نامطلوب روحی و جسمی در ایام بارداری شود. در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با انواع مدیتیشین بارداری آشنا نماییم. امیدواریم به کمک این تکنیک ها بتوانید دوران بارداری را با سلامتی و نشاط بیشتری پشت سر بگذارید.

 

 

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.