[lmt-post-modified-info]

چگونه همیشه تختخواب مرتب داشته باشیم؟

تختخواب مرتب

مرتب کردن تخت خواب، یک بخش عادی از مرتب کردن اتاق خواب و خانه است. اما آیا شما هر روز رختخواب خود را مرتب می کنید؟

با انتخاب ملحفه مناسب، ست کردن بالش و پتو و همچنین شست و شوی مداوم می توانید از داشتن تخوابی مرتب و تمیز لذت ببرید. اگر شماهم دوست دارید همواره تخت خوابی مرتب داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

شاید شما فکر می ‌کنید که هر روز صبح نباید تخت خوابتان را مرتب کنید یا مثل من، در کودکی مجبور شده‌اید تختتان را مرتب کنید و حالا دوست ندارید این کار را انجام دهید. در هر صورت، شما فکر نمی کنید که یک تخت خواب آنقدر مهم باشد. اما اگر به شما بگویم که مرتب کردن تخت خواب نه تنها کار بزرگی است، بلکه انجام هر روز آن می تواند زندگی شما را تغییر دهد، چه می گویید؟

مرتب کردن تخت خواب تنها چند دقیقه طول می کشد، اما بسیاری از ما تمایل به انجام آن نداریم. برای این مرتب نکردن هم دلایل مختلفی داریم مثلا:

  • «من امشب دوباره در رختخوابم می‌خوابم»
  • «من برای آن وقت ندارم»
  • «هیچ کس قرار نیست آن را ببیند»

بهانه‌ ها زیاد هستند، اما وقتی صحبت از کار درست می شود، مرتب کردن تخت خواب هم آسان خواهد شد.

.Making your bed every morning will discipline you mentally and help you develop good habits

مرتب کردن رختخوابتان هر روز صبح شما را از نظر ذهنی منضبط می کند و به شما کمک می کند تا عادت های خوب ایجاد کنید.

منبع:nourluxury

مزایای مرتب کردن تخت خواب که باید بدانید:

چرا مرتب کردن هر روز رختخواب برای شما خوب است؟

مرتب کردن ملحفه ممکن است یک موفقیت کوچک باشد، اما این موضوع شما را برای کل روز تنظیم می کند.

اگر به شکل روزانه تخت خواب خود را مرتب می کنید، اولین کار روزمره خود را شروع کرده اید. با این کار موفق به انجام سایر کارهای شخصی نیز می شوید. در واقع مرتب کردن تخت خواب به انجام سایر وظایف ختم می شود. در کتاب تخت خوابت را مرتب کن نیز به این موضوع اشاره شده که چیزهای کوچک بخش مهمی از زندگی هستند. مثل همین مرتب کردن رختخواب

موفقیت باعث موفقیت می شود. وقتی هر روز رختخواب خود را مرتب می کنید، پایه و اساس یک سری از کارها را می گذارید.

تأثیر مرتب‌کردن تختخواب بر خواب

یکی از دلایل تأکید بر مرتب‌کردن تختخواب، تأثیر آن بر خواب راحت و بهتر در شب است. از آنجا که افراد زیادی دچار اختلال خواب هستند و میلیون‌ها نفر خوابی کمتر از حد استاندارد راتجربه می کنند، پرداختن به مزایای مرتب‌کردن تختخواب علاوه بر مسائل زیبایی‌شناختی، ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی دارد.

خواب کمتر از حد استاندارد موجب افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و حتی مرگ می‌شود. براساس تحقیقات پژوهشگران، کمبود خواب اثرات منفی بر روحیه و خلق‌ و خو، توانایی حل مسئله، واکنش سریع و خلاقیت فرد دارد.

هرگونه عامل مختل‌کنندۀ خواب ازجمله سروصدا، نور، استرس و آشفتگی، می‌تواند بر داشتن خواب سالم تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین، خوابیدن در اتاق‌ خواب به هم ریخته و تخت نامرتب نیز می‌تواند موجب اختلال خواب شود.

مرتب کردن رختخوابتان هر روز شما را در “حالت مرتب” قرار می دهد

حتی تمیزترین و زیباترین اتاق خواب با تختخوابی که مرتب نشده است، کمی کهنه تر به نظر می رسد. از طرفی، یک اتاق خواب کوچک و ساده وقتی که با تخت خواب آماده می شود جذاب تر و مرتب تر به نظر می رسد. زمانی که اعتماد به نفس خود را از دکوراسیون تخت به دست آورید، بیشتر تمایل دارید که به سمت مرتب کردن، تمیز کردن و حتی بهبود دکوراسیون اتاق خواب خود بروید.

شاید حتی این موضوع به قدری شما را شجاع کند که با کمد پر شده خود مواجه شوید یا نظافت بهاره خود را شروع کنید.

یک اتاق خواب مرتب استرس شما را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

شما حدود یک سوم از عمر خود را در اتاق خواب خود می گذرانید و ظاهر و فضای اتاق خواب شما بر روحیه و حتی میزان خواب شما تأثیر می گذارد. وقتی اتاق خواب شما به هم ریخته است، سخت است که احساس آرامش داشته باشید.

مرتب کردن تخت خواب به اتاق خواب شما ظاهری جمع و جور می دهد و حس ظریف اما قدرتمندی از آرامش و موفقیت به وجود می آورد. آن تخت و اتاق خواب تمیز و مرتب به ذهن شما می گوید که شما کنترل دارید و به سازماندهی زندگی خود اهمیت می دهید. این حس کنترل و محیط مرتب تخت شما با هم ترکیب می شوند تا استرس شما را کاهش دهند و خلق و خوی شما را بهبود ببخشند.

هیچ راهی بهتر از خوابیدن در رختخواب برای پایان دادن به یک روز طولانی وجود ندارد

بعد از یک روز طاقت فرسا و سخت، تنها یک تخت خواب تمیز و آراسته می تواند فضای دلچسبی برای خواب راحت شبانه فراهم کند. اگر با ماری کوندو آشنایی دارید، شنیده اید که ارتباط مستقیمی بین به هم ریختگی و استرس وجود دارد و اینکه چگونه یک خانه مرتب می تواند به ما احساس آرامش و رضایت بیشتری بدهد.

طبق کتاب «پروژه شادی» گرچن روبین، مرتب کردن حتی باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید. تحقیقات این کتاب نشان می دهد که یکی از رایج ترین تغییرات ساده که باعث شادی می شود، مرتب کردن تخت خواب هر روز صبح است.

مزایای مرتب کردن تخت خواب تان هر روز بر میزان خواب شما نیز تأثیر می گذارد. یک نظرسنجی بنیاد ملی خواب نشان داده افرادی که هر روز رختخواب خود را مرتب می ‌کنند، 19 درصد بیشتر از کسانی که رختخواب خود را مرتب نمی‌ کنند، خواب راحت شبانه دارند.

تخت خواب مرتب نشان دهنده ی تمیز بودن اتاق شماست

طبق محاسبات یک تخت حداقل 35 درصد از اتاق شما را تشکیل می دهد و اگر تخت شما مرتب باشد، اتاق شما نیز تمیزتر به نظر می رسد. یک آشفتگی باعث به هم ریختگی می شود. اگر در مرتب کردن روتختی مهارت داشته باشید، می توانید آن را در کمتر از یک دقیقه انجام دهید.

این کار هم مثل هر کار دیگری، وقتی آن را به اندازه کافی انجام دهید، در آن بسیار خوب می شوید و می توانید کار را سریعتر انجام دهید.

عادات خوب = زندگی خوب

عادات مثبت بهترین راه برای ایجاد زندگی بهتر است. مرتب کردن تخت خواب کار بسیار ساده ای است که می توانید به راحتی آن را انجام دهید و اعتماد به نفس خود را برای به دست آوردن عادات جدیدتر و بزرگتر تقویت کنید.

قوانین ساده و مهم برای مرتب کردن تخت خواب:

برای نظم بخشیدن و مرتب کردن روتختی نیاز به استخدام خدمتکار یا کمک گرفتن از دیگران ندارید، فقط کافی است چند قانون ساده را پیاده سازی کنید.

انتخاب بستر ثابت برای سایر لایه های تخت

اولین قانون ملافه های چند لایه این است که به جای یک الگوی شلوغ، به دنبال بستر ثابت برای ملحفه های خود باشید. این بستر ثابت به شما امکان می دهد که لایه بندی روی آن را بدون نگرانی انجام دهید. همچنین می توانید به راحتی هر زمان که بخواهید همه چیز را تغییر دهید. در واقع در زمان نظم بخشی به تخت خواب، لایه های مربوط به آن را عوض می کنید اما بستر آن همچنان به شکل ثابت شده حفظ می شود.

انتخاب ملحفه مناسب

ملحفه هایی را انتخاب کنید که برای شما راحت و زیبا هستند. اگر از روشی که تخت به شکل دامن پوشش داده می شود، خوشتان می‌آید، حتماً آن را در محیط اتاق خواب استفاده کنید. تختخوابی که هر چند ساده طراحی شده باشد، هنوز پیشرفت بزرگی نسبت به انبوهی از بالش ها و پتوها دارد. همیشه ایده خوبی است که حداقل یک ست ملحفه و روبالشی اضافه داشته باشید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید وزن اضافی هنگام خواب داشته باشید، از مرتب کردن تخت خود با لحاف نترسید. لحاف همچنین ظاهری نرم ‌تر برای شما به وجود می آورد. به همین خاطر بسیاری از افراد در طراحی تخت خواب جذب آن می‌ شوند. ما معمولاً در ماه‌ های سرد از لحاف استفاده می‌ کنیم و وقتی هوا گرم می شود، آن را کنار می گذاریم.

ست کردن بالشت و پتو

یکی دیگر از قوانین مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بالش و پتو خود را با لایه های دیگر هماهنگ کنید. در حالی که ما توصیه نمی کنیم همه عناصر تخت چندلایه خود را با هم ست کنید، طراحان داخلی توصیه می کنند که دو عنصر جداگانه از تخت خواب خود را با بالش ست کنید. به طور معمول، روبالشی‌ های استاندارد خود را با ملحفه‌ ها ست کنید.

اگر تخت خود را با یک لحاف لایه بندی می کنید، سعی کنید یک روتختی اضافی را در انتهای تخت تا کنید. اگر می خواهید همه چیز را سبک نگه دارید، یک پتوی بافتنی نیز می تواند این کار را انجام دهد. هر گزینه ای را که انتخاب کنید، بهتر است این لایه به خوبی لحاف را تکمیل کند.

چیدمان بالش های پرتابی

اکنون که همه چیز را با هم تطبیق داده اید، وقت آن است که کمی تنوع اضافه کنید. خوشبختانه، بعد نظم دادن به رختخواب شما ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بالش های پرتابی جایی قرار می گیرند که نیاز به تضاد در دکور تخت احساس می شود. با چند بالش پرتابی که خاص و جذاب هستند، همه چیز را تا حدی تقویت کنید.

آنقدر درگیر پیروی از قوانین رختخواب چند لایه نباشید که فراموش کنید نبوغ و خلاقیت خود را اضافه کنید. فضای خلاقانه ای را که برای لذت بردن از طراحی نیاز دارید به وجود آورید. از این گذشته، تختخواب شما باید آنقدر خوب به نظر برسد که هر وقت فرصت پیدا کردید بخواهید به داخل بپرید.

مراحل ساخت لایه های تخت:

اکنون که می دانید برای سبک دادن به تخت خواب به چه چیزهایی نیاز دارید، این مراحل را دنبال کنید تا تختخواب خود را به شاهکار اتاق خواب خود تبدیل کنید.

  • مرحله 1. ملحفه، لحاف یا پتوی خود را مرتب کرده و بپوشانید.
  • مرحله 2. در ادامه ملحفه رویی و لحاف/پتو را ¼ از طول تخت پایین تر تا کنید.
  • مرحله 3. بالش های استاندارد را در سمت بالای تخت بچینید.
  • مرحله 4. یک روتختی یا پتو را در پای تخت تا کنید.
  • مرحله 5. چند بالش پرتابی به تخت اضافه کنید.

در نظر داشته باشید که علاوه بر نکات مهمی که تختخواب را مرتب نشان می دهد تمیز بودن آن است؛ پس مطالعه ی مقاله “شستن ملحفه” را توصیه می کنیم.

جمع بندی

مرتب کردن تخت خواب می تواند یک دیزاین زیبا و جذاب را در محیط منزل به وجود آورد. ضمن اینکه چنین ترتیب و نظمی می تواند کل محیط منزل شما را مرتب نشان دهد. از طرفی ترتیب و نظم شرایط برای کاهش استرس را فراهم می آورد و فرصت رسیدگی به سایر کارها را ایجاد می کند. این مسئله برای افرادی که در محیط منزل مشغول کار هستند، اهمیت بسیاری دارد. خواب راحت شبانه نیز از دیگر تاثیرات روانی است که تخت خواب منظم به همراه دارد. این موضوع در طی تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.

برای نظم بخشیدن به محیط اتاق خواب نیز باید از تخت خواب و روتختی شروع کنید. الگوها و قوانین مرتب کردن روتختی و تخت خواب می تواند یک دکور منظم و با قاعده را در محیط منزل ایجاد کنید. به عنوان مثال تا زدن لحاف، پتو و دیگر لایه های تخت خواب اهمیت دارد. همچنین قرار دادن پوشش ثابت به عنوان بستر سایر لایه ها نیز از بی نظمی و آشفتگی تخت خواب جلوگیری می کند.

لایه های تخت خواب باید یک چهارم پایین تر از طول تخت خواب قرار بگیرند. این مسائل اگر چه ظاهراً بی اهمیت به نظر می رسند اما می توانند زیبایی و نظم محیط منزل شما را بیشتر کنند.

 

سوالت متداول

یک اتاق مرتب چه تاثیری بر شما میگذارد؟

یک اتاق خواب مرتب استرس شما را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

چرا مرتب کردن هر روز رختخواب برای شما خوب است؟

مرتب کردن ملحفه ممکن است یک موفقیت کوچک باشد، اما این موضوع شما را برای کل روز تنظیم می کند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.