[lmt-post-modified-info]

زمان مناسب شستن ملحفه و تعویض ملحفه کی است؟

زمان مناسب شستشوی ملحفه

برای خانم های خانه که به پاکیزگی منزل اهمیت زیادی می دهند، همیشه این سوال وجود دارد که بهترین زمان برای شستن و تعویض ملحفه ها چه زمانی است. از آنجاییکه ملحفه ها یکی از اقلام پر کاربرد در کالای خواب به شمار می آیند، معمولا نسبت به سایر اقلام کالای خواب، در فواصل زمانی کمتری باید مورد نظافت و شستشو قرار بگیرند.

بنابراین اگر شما هم برای نظافت بهتر کالای خواب تان، این سوال را در ذهن دارید که چه زمانی بهتر است اقدام به شستن ملحفه هایتان کنید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شستن ملحفه

چرا باید ملحفه ها را به طور مرتب بشوییم؟

بدن انسان معمولا به شکل مرتب و هر روزه از خود چربی تراوش می کند. علاوه بر این سطح پوست صورت و سر ما انسان ها، همواره سلول های مرده ای دارد که در اثر تماس و اصطکاک مو و پوست با پتو و ملحفه، این سلول های مرده از پوست جدا می شوند.

حالا تصور کنید که وقتی بدن شما بخشی از چربی های خود را به رو تختی و ملحفه ها سرایت می دهد و از طرفی سلول های مرده پوست هم روی سطح رو تختی می ریزد، تا چه حد ممکن است سطح ملحفه های شما آلوده باشد؟

دانستن همین موضوع کفایت می کند برای این که تصمیم بگیرید در مدت زمانی منظم، اقدام به شستن و یا تعویض ملحفه ها کنید.

ملحفه های رنگی و طرح دار به نسبت ملحفه های سفید، دیرتر آلودگی ها را نشان می دهند. اما این موضوع دلیلی بر این نیست که این نوع از ملحفه ها دیرتر کثیف می شوند. شستن ملحفه ها در هر شرایطی کار واجب و لازمی است اما فاصله ی زمانی مناسب برای تعویض ملحفه ها، موضوعی است که کاملا به جنس پوست و موی شما بستگی دارد.

به این معنا که اگر پوست و موی چربی دارید، بایستی در فاصله ی زمانی کمتری اقدام به شستشوی ملحفه هایتان کنید.

همچنین توصیه می‌شود که ملحفه‌ها را در ماه‌های گرم تابستان بیشتر بشویید، زیرا احتمالاً عرق بیشتری روی ملافه‌های خود خواهید داشت. به همین ترتیب، اگر در بهار یا تابستان آلرژی فصلی دارید، شستن بیشتر ملحفه ها ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

منبع:sleepfoundation.org

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله همیشه تختخواب مرتب داشته باشید.

پاک‌کننده مناسب برای لکه‌های ملحفه

خرید شوینده ‌مناسب در تمیزی و نظافت، اهمیت زیادی دارد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. با توجه به تنوع محصولات پاک‌کننده، انتخاب محصول مناسب کمی دشوار است. در زیر انواع پاک‌کننده‌ها برای شستن ملحفه معرفی شده است:

  • صابون لباسشویی

    از شوینده طبیعی برای شستن ملحفه و لباس‌های ظریف استفاده می شود. صابون لباسشویی یک شوینده طبیعی با قدرت پاک‌کنندگی بالا است که در گروه محصولات مربوط به ماشین لباسشویی قرار دارد.

  • پودر لباسشویی

    پودر مناسب، پودری است که قدرت پاک‌کنندگی بالا دارد. بهتر است برای از بین بردن بو‌ و لکه‌های روی ملحفه، از پودر ماشین لباسشویی استفاده شود.

  • مایع لباسشویی

    از مایع لباسشویی برای شستن ملحفه‌هایی که زیاد کثیف نیستند، می‌توانید استفاده کنید. این محصولات در انواع مختلف؛ رنگین‌شوی، مشکین‌شوی و سفیدشوی در بازار عرضه شده است.

  • قرص لباسشویی:

    قرص لباسشویی، یکی از شوینده‌ های بی نظیر برای شستن ملحفه در ‌لباسشویی است. قرص‌های لباسشویی، انتخابی مناسب برای شستن ملحفه‌های سفید و رنگ روشن است.

از چه جنس ملحفه هایی استفاده کنیم؟

همانگونه که گفتیم شستن ملحفه و یا همان تعویض ملحفه ، یکی از مهم ترین کارهایی است که برای رعایت نظافت کالای خواب بایستی رعایت کنیم. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام انتخاب ملحفه به جنس آن توجه کافی داشته باشیم.

اگر تا کنون به قصد خرید ملحفه، به بازار مراجعه کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که ملحفه های موجود در بازار، انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارد(جهت آشنایی با انواع پارچه ملحفه بخوانید). اما بهترین جنس برای ملحفه ای که انتخاب می کنید بهتر است یکی از گزینه های زیر باشد:

ملحفه پنبه ای

ملحفه های پنبه ای در حال حاضر بهترین و مرغوب ترین انواع ملحفه موجود در بازار هستند. شستن ملحفه پنبه ای به دفعات مکرر هیچ گونه آسیبی به آن وارد نکرده و تا مدت ها می تواند کیفیت و لطافت خود را حفظ نماید.

ملحفه پنبه ای

علاوه بر این شستشوی ملحفه پنبه ای به هیچ عنوان باعث تغییر در سایز آن نشده و همچنان رنگ و ابعاد خود را به خوبی حفظ می نماید.

ملحفه‌ ساتن

ملحفه ساتن یکی از مرغوب ترین انواع ملحفه موجود در بازار است که علاوه بر این که امکان خواب راحتی را برایتان مهیا می کند، برای شستشو نیز جنس مناسب و مقاومی دارد. فراموش نکنید که پس از شستشوی ملحفه ساتن، استفاده از یک اتوی بخار، هم می تواند سطح ملحفه را صاف و مرتب کند و هم باعث از بین بردن باکتری های باقی مانده روی سطح ملحفه شود.

ملحفه ساتن

ملحفه پرکال

این نوع از پارچه ها این روزها طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده اند. به همین خاطر بسیاری از خریداران کالای خواب، ترجیح می دهند که پارچه ملحفه شان از جنس ترکال باشد.

ملحفه پرکال

در رابطه با این نوع از پارچه خوب است که بدانید، جنس بسیار لطیفی دارد و فضای تخت خواب شما را هم خنک نگه می دارد. شستن ملحفه ترکال به دفعات مکرر، آسیبی به بافت و کیفیت آن وارد نکرده و برای مدت زمانی طولانی می توانید روی کیفیت و ماندگاری آن حساب کنید.

ملحفه پنبه مصری

وقتی صحبت از شستشوی ملحفه ها به میان می آید، استفاده از ملحفه های پنبه مصری به خاطر مقاومت زیادشان در برابر شستشوی مداوم، به شما توصیه می شود. این نوع از ملحفه ها در کنار ویژگی ضد آلرژی بودن و لطافت قابل توجهشان، ماندگاری بالایی دارند و کیفیتشان را برای مدت زمان طولانی حفظ می نمایند.

ملحفه پنبه مصری

 

سخن پایانی

شستشوی ملحفه ها یکی از مهم ترین کارهایی است که برای حفظ بهداشت کالای خوابتان همواره توصیه می شود. معمولا بهتر است این کار را ماهیانه یک مرتبه انجام دهید اما اگر پوست و موی چربی دارید، بهتر است این زمان را به دو هفته تقلیل دهید. به همین دلیل است که معمولا توصیه می شود ملحفه هایی با جنس مرغوب تهیه نمایید تا در اثر شستشوی مرتب کیفیت خود را از دست ندهند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.