[lmt-post-modified-info]

دلایل خروپف چیست و آیا کالای خواب نامرغوب عامل است؟

خروپف کردن در خواب میتواند اختلال خواب باشد

تابحال به خروپف موقع خواب اطرافیانتان توجه کرده اید؟ و میدانید علت خروپف چیست؟

خروپف کردن (Snoring) یک صدای نسبتا بلند و خشن است که دلیل ایجاد آن عبور جریان هوا در بافت گلو است و باعث می شود که بافت های گلو هنگام نفس کشیدن کمی بلرزد. عوامل زیادی از جمله اضافه وزن، استفاده از الکل،اشتن لوزه و انحراف تیغه بینی و… باعث ایجاد خروپف می شوند.

برای بعضی از افراد این خروپف کردن تبدیل به مشکلات مزمنی خواهد شد و گاهی اوقات نیز نشانه مشکلات جدی در پی خواهد داشت. بیشتر مواقع نیز باعث آزار و اذیت و اختلال خواب کسی می شود که کنارمان می خوابد و مانع تجربه خواب راحت فرد می شود.

اگر شماهم از این مشکل رنج میبرید و خرخر کردن هنگام خواب، استراحت شریک زندگیتان را مختل می کند؛ به شما پیشنهاد می کنیم مارا در ادامه این مقاله همراهی کنید.

تغییر سبک زندگی مانند دوری کردن از الکل مخصوصا نزدیک تایم خواب یا کاهش وزن و حتی انتخاب بهترین کالای خواب می تواند خرخر کردن را متوقف کند. علاوه بر آن داروها و جراحی نیز می تواند این خروپف های آشفته را کمتر کند. البته که این اقدامات برای هرکسی که خروپف می کند ضروری نیست.

خرو پف

عواملی که باعث خر و پف کردن می شوند

خروپف کردن به دلیل عوامل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس ها، آلرژی ها، سرماخوردگی و وزن فرد رخ می دهد. زمانی که خواب سبک شما در حال تبدیل به یک خواب عمیق می باشد، عضلات سقف دهان، زبان و گلو در حالت آرام قرار میگیرند. این بافت های درون گلو می توانند به اندازه کافی استراحت کنند تا این که جریان هوا بسته شود و بلرزند. هرچقدر که راه جریان هوا باریک تر باشد، نیروی بیشتری برای عبور جریان هوا وجود دارد که این اتفاق باعث افزایش لرزش این بافت ها می شود و خروپف های بلندتری را ایجاد میکند.

شرایطی که می تواند روی جریان هوا تاثیر بگذارد و باعث خروپف کردن شود عبارت است از:

آناتومی دهان

سقف دهان ضخیم و پایین بودن آن می تواند باعث تنگ شدن راه هوا شود. افرادی که وزن بالا دارند. در این قسمت دارای بافت اضافه در قسمت پشت گلوی خود هستند که راه عبور هوا را باریک تر می کنند و همانطور که گفتیم این راه عبور باریک باعث خروپف میشود.
همچنین قسمت مثلثی این بافت از سقف دهان آویزان است که می تواند جریان هوا را به دام بیاندازد و باعث لرزش و خرو پف شود.

بروکسیسم یا دندان قروچه هم پدیده ای است که در کسانی دیده می شود که در خواب خروپف می کنند، آپنه خواب یا توقف در تنفس شان دارند.

اختلال وقفه تنفسی

این اختلال باعث می شود که فرد نتواند هنگام خواب نفس بکشد. در نتیجه بافت پشت گلو آسیب میبیند و جریان هوا مسدود میشود و باعث کاهش شدید ورودی اکسیژن می شود. این اتفاق می تواند شب های زیادی اتفاق بیوفتد.

اضافه وزن

وزن بالا می تواند از هر لحاظ سلامتی افراد را تهدید کند و باعث خروپف کردن نیز بشود.
اضافه وزن داشتن می تواند باعث ضعیف شدن بافت عضلانی شود و بافت اطراف گردن و گلو را افزایش دهد و می تواند جزء علت های اصلی خروپف هنگام شب باشد.

اضافه وزن و خواب

آشفتگی های خواب

نخوابیدن به اندازه کافی باعث ریلکس شدن بیش از حد گلو می شود.

حالت خواب

Sleeping on your back can make you snore. So can using a pillow that’s too soft or too large.

خوابیدن به پشت می تواند باعث خروپف شود. بنابراین می توانید از یک بالش خیلی نرم یا خیلی بزرگ استفاده کنید.

منبع : webmd.com

حالت خوابیدن

استفاده از الکل

خروپف کردن همچنین بر اثر مصرف الکل مخصوصا قبل از زمان استراحت و خواب اتفاق می افتد. الکل عضلات گلو را ریلکس می کند و خروپف نیز نتیجه دفاع طبیعی در برابر عبور جریان هوا می باشد.

در تمام موارد زمانی که راه هوا باریک می شود، سیگنال هایی از مغز به بدن ارسال می شود که بدن را وادار برای دریافت اکسیژن بیشتر میکند و در ادامه فرد بدون اینکه خودش دلیلش را بفهمد، به صورت ناخوداگاه بیدار می شود.

علائم خروپف چیست؟

خروپف اکثرا با اختلال خواب که به آن آپنه انسدادی خواب نیز می‌گویند همراه است. گرچه تمام موارد خرناس با این اختلال همراه نیست، اما اگر همراه با هر یک از علائم زیر باشد برای ارزیابی دقیق تر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • وقفه تنفس در خواب به طور واضح
  • خواب‌آلودگی بیش از حد در طی روز
  • سردرد های صبحگاهی
  • احساس گلودرد به محض بیدار شدن از خواب
  • بی‌قراری های مکرر در خواب
  • نفس‌ زدن یا احساس خفگی در شب
  • درد قفسه سینه در شب
  • الگوهای وقفه تنفس ممکن است بارها در طول شب تکرار شوند.

عوارض های خروپف کدامند؟

خروپف یکی ازدلایل ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی است. اما خروپف بسیار بلند یا مکرر می‌تواند نشانه‌ای از آپنه خواب باشد که یک اختلال جدی است. خروپف طولانی مدت خطر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد، از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سطح اکسیژن خون
  • خواب آلودگی روزانه
  • مشکل در تمرکز
  • ناامیدی یا عصبانیت مکرر
  • خستگی (احساس خستگی شدید در طول روز)
  • حمله قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • دیابت نوع دو

روش های درمان خروپف

برای درمان خروپف هنگام خواب روش های زیادی وجود دارد؛ برخی از آنها مثل عمل جراحی که هزینه بسیار زیادی را به همراه دارد. ولی امروزه راه های جدیدتری همراه با هزینه بسیار کم و بی خطر ابداع شده است. در ادامه با این روش ها که شامل درمان خروپف با استفاده از داروهای گیاهی، قطره ضد خروپف، چسب ضد خروپف و همچنین گیره بینی هستند بیشتر اشنا می شویم.

درمان خروپف با استفاده از داروهای گیاهی

  • روغن زیتون: برای درمان خروپف، هر شب قبل از خواب روغن زیتون بخورید.اگر طعم آن را دوست ندارید مقداری عسل به آن اضافه کنید
  • عرق نعنا: ییک الی دو قطره عرق نعنا با یک لیوان آب راقبل از خواب قرقره کنید.
  • بابونه: از گل بابونه یا چای کیسه ای بابونه به همراه عسل قبل از خواب استفاده کنید.
  • کره: با استفاده از مایکروویو مقداری کره تصفیه شده را گرم کنید و دو الی سه قطره قبل از خواب داخل سوراخ های بینی تان بریزید .
  • پودر هل: نیم ساعت قبل ازخواب مقداری پودر هل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.
  • برگ گزنه: یک قاشق غذاخوری از برگ­های خشک شده گزنه را به همراه یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعداز پنج دقیقه میل کنید.
  • سیر خام: یک یا دو عدد سیر خام را بجوید و بعد یک لیوان آب بنوشید.
  • عسل: یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و قبل از خواب میل کنید.

چسب ضدخروپف

یکی دیگر از راه های درمان خروپف، استفاده از چسب خروپف است. این مورد که به اسم ­های چسب بینی، نوار بینی، نوار ضدخروپف شناخته می‌شود، از مواد انعطاف­ پذیری ساخته شده است. چسب ضد خروپف، بالای سوراخ بینی قرار می­گیرد، سوراخ‌های بینی را به طرف بالامی کشد و راه هوایی را باز نگه میدارد. درنتیجه، سینوس ­های ملتهب باز شده و تنفس راحت تر می­شود.

سوالات متداول

دلیل خروپف کردن چیست؟

خروپف کردن یک صدای نسبتا خشن است که به دلیل ایجاد آن عبور جریان هوا در بافت گلو است و باعث می شود که بافت ها هنگام نفس کشیدن کمی بلرزد.

علت اصلی خروپف در خواب چیست؟

عواملی مانند اناتومیی دهان، اختلال وقفه تنفسی، اضافه وزن، آشفتگی های خواب، حالت خواب و استفاده از الکل میتوانند علت خروپف در خواب باشند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.