[lmt-post-modified-info]

درجه حرارت اتاق خواب چه میزان باشد مناسب است؟

دمای مناسب اتاق خواب

بهترین درجه حرارت برای خواب

دمای مناسب اتاق خواب با توجه به فصل و دمای بدن

اگر هنگام خواب، مدام در حال کشیدن پتو و روتختی روی خود هستید یا به دنبال قسمت خنک بالش خود می‌گردید! یا اگر هر شب خود را در نبرد با ترموستات می بینید که بین خیلی گرم و خیلی سرد در نوسان است، بهتر است بگوییم که تنها نیستید! دمای بدن و دمای اتاق می توانند نقش مهمی در کیفیت خواب شما داشته باشند، اما چگونه دمای مناسب اتاق خواب را پیدا کنیم؟

مناسب ترین دما برای اتاق خواب

دمای مناسب برای اتاق خواب، جهت بیشتر بزرگسالان 60 تا 67 درجه فارنهایت (15 تا 19 درجه سانتی گراد) است. این در حالی است که مناسب ترین دما برای اتاق کودک، باید کمی گرم تر در حدود 65 تا 70 درجه فارنهایت (18 تا 21 درجه سانتی گراد) باشد.

با این حال، این به ترجیحات شخصی شما نیز بستگی دارد. برخی از افراد به طور طبیعی دوست دارند در گرما بخوابند و برخی دیگر سرما را ترجیح می دهند. بنابراین، کاملا طبیعی است که از این اعداد توصیه شده کمتر یا بیشتر از آن چیزی که به شما احساس راحتی می دهد، در تغییر باشید.

در طول خواب چه اتفاقی برای دمای بدن ما می افتد؟

اگر می خواهید بدانید دمای مناسب اتاق خواب چیست، باید بگوییم دمای بدن ما در طول روز کمی افزایش و کاهش می یابد. زمانی که به خواب می رویم، دمای مرکزی بدن کاهش می یابد که باعث ترشح ملاتونین خواب آور می شود. حدود ساعت 5 صبح، قبل از اینکه سطح ملاتونین کاهش یابد و دمای بدن شما دوباره شروع به بالا رفتن کند، به پایین ترین نقطه می رسد.

اگر اتاق خواب شما خنک است، رختخواب و لباس خوابتان راحت است و همچنان مشکل خواب دارید، سعی کنید یک جفت جوراب بپوشید. گرم نگه داشتن پاها، می تواند به گشاد شدن سریع رگ های خونی کمک کند و دمای بدن را به محدوده مناسب برای خواب کاهش دهد.

بهترین دما برای خواب

دمای مناسب اتاق خواب، نقش بسزایی در کیفیت خواب دارد. مغز و ترموستات داخلی بدن ما، هنگام خواب دمای بدن ما را چند درجه کاهش می دهد. اگر دمای اتاق خواب شما در حال حاضر خیلی پایین است، وقتی دمای بدن شما نیز کاهش یابد، بسیار سرد تر خواهید بود.

دمای مناسب، بین 60 تا 67 درجه فارنهایت است، اگرچه برخی ممکن است آن را بیشتر در حدود 72 درجه دوست داشته باشند. اتاقی که خیلی سرد یا گرم است ممکن است در ابتدا احساس راحتی کند، اما احتمالاً در نیمه شب با یخ زدگی یا گرمای بیش از حد از خواب بیدار می شوید.

دمای مناسب برای خواب

درجه حرارت پیشنهادی برای اتاق خواب

بر اساس اعلام سازمان انرژی آمریکا، درجه حرارت مناسب در زمستان 20 درجه سانتیگراد و در تابستان 25 درجه سانتیگراد است. این میزان درجه حرارت برای جلوگیری از بلند شدن مکرر شما از خواب و احساس گرما یا سرما در طول خواب می باشد. همچنین این درجه حرارت با در نظر گرفتن مصرف انرژی و انجام صرفه جویی لازم در این زمینه می باشد.

■خوابیدن در اتاق خیلی گرم

بیدار شدن از خواب به دلیل گرما حس خوشایندی را ندارد. تاثیرات جانبی هنگام خوابیدن در اتاق خیلی گرم را می توان به کاهش سطح اکسیژن اتاق خواب و احساس خفگی شخص و در نتیجه بیدار شدن از خواب را نام برد. این موضوع کیفیت خواب را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

■خوابیدن در اتاق سرد

 به طور طبیعی در هنگام خواب درجه حرارت بدن کاهش پیدا می کند. پس مشکلی در هنگام خوابیدن در اتاق سرد برای بدن رخ نخواهد داد. در صورتی که اتاتق خیلی سرد باشد ممکن است شخص دچار سرماخوردگی شود.

خوابین در اتاق سرد

 

دمای مناسب اتاق در زمستان

با وجود اینکه هر کدام از دوست داریم در دمای متفاوتی به خواب برویم، اما کارشناسان حوزه انرژی و خانه ‌داری دماهای معینی برای اتاق خواب در نظر گرفته اند که می تواند منجر به خواب راحت شود. از این رو دمای مناسب اتاق خواب در زمستان را بین 17 تا 20 درجه را دانسته اند.

بهترین دمای اتاق در تابستان

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد دمای مناسب برای اتاق خواب در زمستان، 25 درجه است. با این حال، ممکن است بر اساس دمای بدن هر یک از ما کمی بیشتر یا کمی کمتر از آن را ترجیح دهیم.

دما چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟

دمای بدن ما می تواند در طول 24 ساعت 2-3 درجه نوسان داشته باشد و توسط ریتم شبانه روزی ما (ساعت داخلی بدن) تنظیم می شود. حرارت بدن ما، با افزایش سن تغییر می کند، در نتیجه، بدن بخشی از توانایی خود را برای دما از دست می دهد. با این حال می توانیم دمای محیط خود را تغییر داده و دمای مناسب اتاق خواب را پیدا کنیم تا یک خواب راحت را تجربه کنیم.

روشی برای خنک نگه داشتن اتاق خواب در تابستان

در حالی که برخی از مردم، فقط نگران کلافگی خوابیدن در تابستان هستند، برخی دیگر ممکن است در طول سال، گرگرفتگی، تعریق شبانه و گرمای بیش از حد را تجربه کنند. به جای خرج کردن پول زیاد برای قبوض گران قیمت تهویه مطبوع و کولر، نکات زیر برای خنک کردن اتاقتان در نظر بگیرید. این نکات می تواند به شما کمک کند راحت بخوابید و در عین حال در هزینه خود صرفه جویی کنید.

  • از ملحفه، تشک و بالش خنک تر استفاده کنید.
  • اگر دمای بیرون در مقایسه با خانه شما بالاتر است، پنجره ها را ببندید.
  • اگر دمای بیرون از اتاق شما کمتر است، هنگام خواب پنجره ها را باز نگه دارید.
  • اگر خانه چند طبقه دارید، در پایین ترین سطح خانه بخوابید، زیرا گرما تمایل به بالا رفتن دارد.
  • از یک پنکه، برای حفظ گردش هوا و دمای مناسب اتاق خواب استفاده کنید، اما مطمئن شوید که باد مستقیماً به بدن شما اشاره نمی خورد، چرا که در غیر این صورت می تواند منجر به درد عضلات و سردرد شود.
  • برهنه بخوابید یا از لباس خواب با قابلیت تنفس بیشتر استفاده کنید.

دمای مناسب خوابیدن در تابستان

روشی برای گرم نگه داشتن اتاق خواب در زمستان

در طول زمستان توصیه می شود اتاق را کمی گرم تر نگه دارید تا با کاهش قابل توجه دما در شب سازگاری داشته باشد. برخی از افراد ممکن است در زمستان سخت ‌تر به خواب بروند، به خصوص اگر خود و اتاق را گرم نگه ندارند، بنابراین، در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • لباس شما در زمستان باید آستین بلند و شلوار شما باید بلند باشد، چرا که راه موثری برای گرم نگه داشتن بدن، در طول ماه های زمستان است. پشم گوسفند و پنبه برای گرم نگه داشتن در ماه های سرد مفید هستند.
  • از پتوی مناسب استفاده کنید. یک پتوی خوب، می ‌تواند شما را سریع‌ تر از پتوی معمولی گرم کند.
  • جوراب بپوشید، بدن ما گرمای زیادی را از طریق پاها از دست می دهد، بنابراین، گرم نگه داشتن آنها می تواند به حفظ گرما کمک کند.
  • از یک کیسه آب گرم استفاده کنید. یک کیسه آب گرم به میزان گرمی آب مناسب، می تواند رختخواب شما را در عرض چند دقیقه گرم کند. می توانید از آن برای گرم کردن پاها، شکم یا جای دیگری که در آن احساس سرما می کنید، استفاده نمایید.
  • چای بنوشید، نوشیدن چای داغ قبل از خواب می تواند شما را گرم کند و همچنین به شما کمک می کند تا در شب آرامش داشته باشید.

آیا سطوح تشک می تواند بر تنظیم حرارت تأثیر بگذارد؟

انواع مختلف تشک و مواد تشکیل دهنده آن ها، دارای خواص حرارتی متفاوتی هستند که می توانند بر دمای مناسب اتاق خواب اثرگذار باشند. تشک های مموری فوم معمولاً بسیار گرم تر هستند، زیرا این نوع فوم گرما را به دام می اندازد. از طرفی برای افرادی که دوست دارند در جای گرم بخوابند، بسیاری از برندها با درک نیازهای خواب گرم، تشک های تخصصی می فروشند.

تشک مموری فوم مناسب برای خواب در زمستان

 

تغییر درجه حرارت اتاق با توجه به درجه حرارت بیرون

با توجه به تغییر درجه حرارت بیرون اتاق و به علت در برگرفتن اتاق توسط هوای سرد یا گرم، باید درجه حرارت مناسب در نظر گرفته شود.
مثلا در شب های بارانی و برفی بهتر است درجه حرارت کمی بیشتر شود تا خطر سرماخوردگی برای افراد حاضر در اتاق کاهش پیدا کند. بهتر است در هنگام خواب از لباس کمتری استفاده کنید و سعی کنید با تنظیم درست درجه حرارت اتاق خواب راحت تری داشته باشید. پوشیدن جوراب و پوشیدن لباس بیشتر باعث تاثیر بد در خواب و سلامتی شما خواهند داشت. استفاده از کیسه آب گرم به جای پوشیدن لباس مناسب تر خواهد بود.

استفاده از کولر در تابستان

در برخی از مکان ها درجه حرارت بیشتری در طول تابستان دارند استفاده از کولر و کولر گازی اجتناب ناپذیر است. با این حال برای جلوگیری از اثرات سوء کولر در هنگام خواب بهتر است درجه حرارت متناسب با گرمای بیرون انتخاب شود.
در فصل تابستان بدن به طور طبیعی در هنگام خواب دمای خود را کاهش می دهد، در صورتی اگر  درجه حرارت به طور غیر طبیعی کاهش پیدا کند منجر به بیماری و آسیب به بدن می گردد.

بهتر است در اتاق سرد بخوابیم یا گرم؟

هنگامی که در یک اتاق با دمای سردتر می­خوابید، فواید زیادی را برای سلامتی خود فراهم خواهید کرد. اتاق خواب ‌های خنک ‌تر می ‌توانند به شما کمک کنند تا سریع‌ تر به خواب بروید، چربی سوزی را افزایش دهید و سیستم هورمونی و متابولیسم را تنظیم کنید. خوابیدن در دماهای سردتر، همچنین تأثیر مثبتی بر کیفیت خواب حرکت سریع چشم (REM) دارد. (مرحله‌ای از خواب است که برای تثبیت حافظه مهم است.)

برعکس، محیط ‌های گرم می ‌تواند باعث شود که زمان کمتری را در خواب عمیق بگذرانید که به دلیل کیفیت کلی پایین ‌تر خواب، می ‌تواند منجر به خواب آلودگی در طول روز شود.

هوای گرم و خواب آلودگی

یادداشت پایانی

گذشته از تمام مواردی که درباره دمای مناسب اتاق خواب در فصل های مختلف گفته شد، نوع پتو، تشک و حتی رو تختی می تواند به خواب راحت کمک کند. شما می ‌توانید با توجه به سبک خواب خود که ممکن است در سرما یا گرما باشد، رو تختی و پتوی خود را انتخاب کنید. اگر خواب در سرما را دوست دارید یک رو تختی نازک می ‌تواند به خواب راحت شما کمک کند، اما اگر ترجیح می دهید که در گرما به خواب بروید، بهتر است از پتو و تشک با الیاف گرم تر و جنس روتختی مناسب استفاده نمایید.

 

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.