[lmt-post-modified-info]

بهترین نحوه خوابیدن چیست؟

بهترین شکل خوابیدن

بهترین روش خوابیدن، در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش خریدن و معرفی بهترین آن بپردازیم. ما یک سوم از عمر خود را در خواب سپری می‌کنیم. اگر بنا به دلایلی نظیر مشکلات روحی، ناراحتی و غم، عدم کالای خواب مناسب و یا حتی نحوه خوابیدن ما درست نباشد؛ دچار کمبود خواب می ‌شویم و اینجاست که بخشی از مشکلات روزانه ما آغاز می شود. در این مقاله بهترین شیوه خوابیدن را معرفی می‌کنیم و در مورد روش‌ های خوابیدن نکاتی را ارائه خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

چقدر بخوابیم؛ بهترین روش خوابیدن چقدر است؟

هر فردی برای استراحت نیاز به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه دارد. این عدد یک میانگین جهانی است که دانشمندان برای همه توصیه می‌کنند. البته ممکن است این میزان بین 5 .6 یا 9.10 هم متغیر باشد.

معمولا نوزادان، کودکان و سالمندان به بیش از 8 ساعت به خواب نیاز دارند. افراد شاغل و جوانان نیز این مقدار را کم می‌کنند. هر چه اشتغال و فعالیت فرد در طول روز کمتر باشد، میزان خواب او بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که نباید برای کار از خواب کم کرد. بهترین نوع خوابیدن آن است که دقیقا هماهنگ با ساعت درونی بدن باشد. ساعت درونی بدن دقیقا مسئول حفظ آرامش و استراحت و حال خوش شماست.

بهترین روش خوابیدن

 

کمبود خواب؛ زمینه ساز مشکلات

کمبود انرژی، انگیزه، احساس کلافگی و کسل بودن در طول روز از جمله نشانه های اولیه کمبود خواب است. اگر بهترین نوع خوابیدن را بلد نباشیم، به مرور دچار افسردگی، اختلال خواب، مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر و اثر گذاری بر الگوی تفکر و تمرکز می‌‌شویم. بسیاری از مشکلاتی که در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و به شدت بر روی اعصاب و ارتباط ما با دیگران تاثیر دارند؛ ناشی از کمبود خواب است، که با خوابیدن صحیح حل می شود. خواب ناکافی به شدت بر روی موفقیت ما تاثیر می‌گذارد.

 

طبق مطالعات پژوهشگران، خواب خوب شبانه، الگوهای یادگیری را بهبود می‌بخشد. این الگوها می‌تواند ریاضی، پیانو، ضربه زدن یا رانندگی باشد. یک الگوی خواب خوب تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. خواب به تقویت مهارت‌ها کمک می‌کند و دامنه توجه را بهبود می‌بخشد. کمبود خواب عملکرد بخش‌های خاصی از مغز را مختل می‌کند که می‌تواند منجر به افسردگی، خودکشی و سایر رفتارهای مخاطره آمیز زندگی شود.

آشنایی با انواع بهترین روش‌های خوابیدن

شکل خوابیدن هر فرد با دیگری متفاوت است اما معمولا روش‌های خوابیدن به چند شکل و الگو تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. خوابیدن به پشت، خوابیدن به شکم، حالت خواب جنینی و خوابیدن به پهلو و خوابیدن با چند بالش از جمله روش‌های خوابیدن مردم مختلف جهان هستند.

خرید بالش

خوابیدن به پشت؛ مفید برای کمر

خوابیدن به پشت، برای درد کمر و حفظ هم راستایی ستون فقرات و پاها بسیار مناسب است. اگر دست‌ها به صورت ازاد در کنار بدن قرار گیرند، احساس کشیدگی عضلات به سراغمان می‌آید. البته که بهترین شیوه خوابیدن پشت به کمر آن است اگر دست‌ها را به بالای سر ببریم و در دو طرف بالش قرار دهیم، تعادل بین سرو گردن و کمر را حفظ می‌شود.

البته به خاطر داشته باشید که اگر دست‌هایتان را به طور حفاظ و یا طبق عادت همیشگی‌تان بر روی صورت بگذارید، دچار چین و چروک زودرس پوست می‌شوید.

خر و پف، بلای یک خواب راحت برای اطرافیان

طریقه‌ خوابیدن به پشت ( یا شکل ستاره دریایی) با اینکه برای ستون فقرات مفید است و از پیری و چین و چروک صورت جلو گیری می‌کند، اما در این شرایط خر و پف بیشتر می‌شود. همین امر باعث شکایت اطرافیان شما می‌گردد. نحوه خوابیدن به شکل ستاره دریایی، برای رفع سوزش معده و جلوگیری از افتادگی سینه در بانوان مفید است اما خر و پف تنها عیب این شیوه خوابیدن است. که بهتر است گاهی با چرخش به پهلو یا استفاده از بالش‌هایی برای کمر و وسط پاها از خر و پف هم خلاص شوید.

مطلب پیشنهادی دستر: علت تپش قلب در خواب

خوابیدن به شکم؛ مضر برای گردن

اگر شما هم جز افرادی هستید که روی زمین یا تخت بالش خود را بغل می‌کنید و روی شکمتان می خوابید، باید به شما این هشدار را بدهیم که این طریقه خوابیدن در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی در گردن شما می شود. ستون فقرات در این شکل دچار انحنا و سختی عجیبی می‌شود. شکم انحنای طبیعی کمر را تحت تاثیر قرار می دهد. پوست صورت در تماس با بالش دچار چین و چروک می شود.

بهترین حالت خوابیدن به پهلو با یک بالش یا پتو بین زانوها است. خواب پهلو همچنین می تواند علائم را برای کسانی که گردن درد یا کمر درد دارند تسکین دهد.

منبع:sleepfoundation.org

بهترین روش خوابیدن

نحوه‌ی خوابیدن صحیح بر روی شکم

اگر عادت به این مدل خوابیدن دارید، بهتر است برای کم کردن عوارض آن یک بالش صاف و کم حجم را بر زیر شکم خود قرار دهید و ارتفاع بالش سر را کمی کم کنید. اگر به فکر سلامتی خود هستید استفاده از بالش صاف زیر شکم باعث ایجاد حس راحتی و مناسبی برای شما می‌شود و از گردن درد و اسیب ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

بهترین روش خوابیدن صحیح در وضعیت جنینی

عده ای دوست دارند هنگام خواب به پهلو دراز بکشند و پاها را کمی بالا بیاورند و به داخل شکم جمع کنند و دست ها را زیر سر و یا روی پا قرار دهند. این شکل خوابیدن به حالت جنینی معروف است. با اینکه این نوع خوابیدن برای بانوان باردار  مناسب است؛ اما در دراز مدت باعث کمر درد و گردن درد می‌شود. در این نوع خوابیدن تنفس عمیق کمتر می‌شود و احتمال دندان قروچه و اسیب به فک و صورت نیز بالاتر می‌رود. تنها مزیت خوابیدن به شکل جنینی جلوگیری از آپنه خواب و خر و پف است.

همچنین بخوانید: فواید مدیتیشن قبل از خواب

بهترین شکل خوابیدن: خوابیدن به پهلو

علاوه بر توصیه پزشکان مبنی بر خوابیدن به پهلو، روایت‌های زیادی از ائمه اطهار داریم که ما را به خوابیدن به سمت پهلو سفارش می‌کنند. می‌توان گفت این شکل از خوابیدن، طرز صحیح خوابیدن است.

خوابیدن به سمت پهلوی راست باعث هضم غذا و کاهش رفلاکس معده ( باز گشت اسید معده به مری) می‌شود. اما خوابیدن به سمت پهلوی چپ توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث درد پهلو، ایجاد سنگ کلیه و به فشار افتادن طحال و کبد می‌شود. طبق مطالعات پزشکان بیشتر مراجعانی که از سنگ کلیه شکایت داشتند، عادت بر روی خوابیدن به پهلو داشتند.

بهترین روش خوابیدن

طرز خوابیدن صحیح؛ روی پهلوها جا به جا شوید

همانطور که در بالا گفتیم خوابیدن بر روی یک پهلو آسیب می زند. اما اگر به فکر سلامتی خود هستید و می خواهید به صحیح ترین شکل ممکن بخوابید، بهتر است روی پهلو ها جابه‌جا شوید. ماندن مستمر در یک وضعیت باعث فشار، گز گز و به خواب رفتن بخشی از بدن می‌شود. اما جابه‌جایی به هر دو طرف میزان فشار و استرسی که در طول شب به پاها، دست ها و شانه ها منتقل می‌کند را، کم می کند. می‌توان گفت بهترین شکل خوابیدن جابه‌جایی روی پهلوها و قرار دادن دست‌ها در راستای بدن است.

بهترین حالت خوابیدن؛ با چندین بالش بخوابید

اگر بخواهیم بهترین حالت خوابیدن را که برای ستون فقرات، اعضای بدن، پوست صورت و دست ها مناسب باشد را معرفی کنیم، حالتی است که شما چندین بالش را همراه خود به رختخواب ببرید. بعد از آن که طرز صحیح خوابیدن خود را از میان شیوه‌های خوابیدنی که در بخش بالا به آن اشاره شد، پیدا کردید با گذاشتن بالش در نواحی مختلف بدن خود خواب راحت و عمیقی را در طول شب تجربه کنید.

 

نحوه خوابیدن صحیح با چند بالش

اگر شما به پشت می خوابید، بهتر است بالش صاف و کم حجمی را زیر ناحیه گودی کمر قرار دهید تا از ناحیه ستون فقرات و اسیب‌های مفصلی جلوگیری کنید. اگر عادت به خوابیدن به سمت پهلو دارید، بالشی میان زانوهای خود قرار دهید تا از شیوه خوابیدن شما محافظت کند و فشار کمتری را به شانه ها و گردن شما وارد کند.

اگر به حالت جنینی می‌خوابید، عرض بالش خود را متناسب و از ارتفاع آن کمتر کنید تا فشار ناشی از بدن در تمام سطوح پخش شود. اگر عادت به خوابیدن به روی شکم دارید لطفا بالش زیر شکم فراموش نشود.

چند توصیه مهم و کاربردی برای داشتن خوابی راحت

اگر با اصلاح شیوه خوابیدن خود هنوز هم به سختی به خواب می‌روید، بهتر است چند نکته در مورد طرز صحیح خوابیدن را رعایت کنید. بهتر است تایم مخصوصی را برای خواب خود در نظر بگیرید این گونه خوابی کافی و انگیزه و انرژی خوبی در طول روز خواهید داشت. به ساعت درونی بدن خود توجه کنید.

ممکن است میزان خواب کافی برای یک فرد 5 ساعت و برای دیگری 10 ساعت باشد؛ در هر صورت به نیاز بدن خود اهمیت بدهید که لازمه سلامتی و طول عمر بیشتری خواهد بود. ارتفاع بالش خود را تنظیم کنید، اگر بیشتر از 17 سانت باشد شاهد گردن درد و فشارهای سنگین و دردهای عضلانی خواهید بود. رو بالشی‌های خود را هر دو هفته یک بار شست و شو دهید و هیچ وقت با آرایش نخوابید؛ زیرا باعث پیری زودرس می شود.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله ویژگی های تخت خواب خوب دعوت می نماییم.

نتیجه گیری

در این مقاله طرز خوابیدن صحیح و  بهترین روش خوابیدن را معرفی کردیم. همه ما عادت‌های مخصوصی برای خوابیدن خود داریم. اما الگوهای مختلفی از آن ها قابل تعمیم به همه است. روش‌های خوابیدن به خوابیدن به پشت، خوابیدن به شکم، خوابیدن به حالت جنینی و خوابیدن به پهلوی راست و چپ تقسیم می‌شوند.

هر کدام از روش‌های خوابیدن مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. طریقه خوابیدن در هر وضعیت با حالتی دیگر تفاوت دارد. برای داشتن بهترین شکل خوابیدن بهتر است از چندین بالش کمک بگیرید. بالش‌ها با قرار گیری در نقاط مختلف بدن، مانع ایجاد آسیب و وارد امدن فشار به اعضای بدن می شود. داشتن خواب کافی یکی از ستون‌های اصلی حفظ سلامتی بدن است که باید با پیدا کردن نحوه خوابیدن صحیح به آن کمک کرد.

سوالات متداول:

بهترین روش خوابیدن برای رفع کمردرد؟

خوابیدن به پشت، برای درد کمر و حفظ هم راستایی ستون فقرات و پاها بسیار مناسب است

بهترین زمان خواب؟

معمولا نوزادان، کودکان و سالمندان به بیش از 8 ساعت به خواب نیاز دارند. افراد شاغل و جوانان نیز این مقدار را کم می‌کنند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

1 دیدگاه در “بهترین نحوه خوابیدن چیست؟

  1. علی حمزه گفت:

    بسیار خوب , مؤفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.