[lmt-post-modified-info]

آشنایی با انواع پارچه ملحفه

انواع پارچه ملحفه

انواع پارچه ملحفه را در فرهنگ ما بسیاری از افراد تحت عنوان “ملافه” می شناسند. ملحفه نوعی از منسوجات خانگی به شمار آمده و در زمره 10 پارچه ی پر فروش بازار در داخل کشورمان محسوب می شود.

برای این که در هنگام خرید انواع پارچه ملحفه ای بتوانیم انتخاب خوبی داشته باشیم، نیازمند این هستیم که با آن ها به خوبی آشنا باشیم. دلیل این امر آن است که تنوع ملحفه ها در بازار زیاد بوده و اگر نتوانیم جنس آن ها را تشخیص دهیم، ممکن است محصولی بی کیفیت و فاقد کارایی را خریداری نماییم.

ملحفه

به همین خاطر در این نوشتار بنا داریم شما را با انواع پارچه ملحفه آشنا نماییم. بنابراین پیشنهاد می کنیم که خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چگونه پارچه ملحفه را انتخاب کنیم؟

انتخاب کردن انواع پارچه ملحفه، یکی از آن کارهاییست که نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارد، چراکه هر انسانی در حدود یک سوم از عمر خود را در رختخواب سپری می نماید. بنابراین همان اندازه که جنس لباس هایمان برایمان مهم است، باید به جنس ملحفه هایی که انتخاب می کنیم هم دقت نماییم.

ملحفه ها همانطور که اشاره کردیم انواع مختلف و متنوعی در بازار دارند، هم از لحاظ نوع نخ استفاده شده، هم از جهت بافت، هم از نظر طرح و رنگ و حتی عرض پارچه. برخی از عوامل نظیر جنس، کیفیت دوخت و همچنین نوع چاپ و رنگ آن، در قیمت پارچه ملحفه تاثیر گذار هستند.

یکی از اصطلاحاتی که معمولا در حین خرید پارچه ملحفه با آن مواجه می شویم، “طاقه” است. هر طاقه ملحفه ایرانی متراژی در حدود 35 تا 40 متر دارد. در هنگام خرید انواع پارچه ملحفه ای، حتما از فروشنده بپرسید که طاقه ای که انتخاب کرده اید چه عرضی دارد و سپس بر اساس آن، طول پارچه مد نظرتان را به فروشنده بگویید.

طاق پارچه

علاوه بر طول و عرض پارچه، حتما در مورد کیفیت و ماندگاری بافت و رنگ ملحفه از فروشنده سوال بپرسید. مقاومت ملحفه های مرغوب در مقابل شستن ملحفه بسیار بالاست و کیفیت خود را برای سال ها حفظ می نمایند.

روتختی یک روکش نازک و تزئینی است که به طور معمول کل تخت را می پوشاند و کف را لمس می کند.

منبع:thespruce.com

اکنون نوبت به آن رسیده است که شما را با انواع پارچه ملحفه آشنا نماییم.

انواع پارچه ملحفه را بشناسید

پارچه های ملحفه ای در انواع مختلف ساده، طرح دار، گل دار، هتلی، طرح دار عروسکی و همچنین بیمارستانی عرضه می شوند که در ادامه به معرفی هریک از آن ها خواهیم پرداخت:

ملحفه های ساده

در ملحفه های ساده معمولا از پارچه هایی نظیر ترگال، کجراه، تترون و … استفاده می شود. این نوع از ملحفه ها تنوع رنگ بسیار بالایی داشته و از آن ها به عنوان روکش لحاف، روتختی، رو بالشتی و حتی کاور تشک استفاده می شود.

بسیاری از ملحفه های هتلی و بیمارستانی هم از جمله این موارد هستند. بخش اعظم فروش پارچه های تترون در بازار شامل ملحفه های سفید شده که در عرض های دو متری و سه متری عرضه می شود. قیمت پارچه ملحفه تترون بستگی زیادی به عرض آن و همچنین ضخامتش دارد. هرچه عرض پارچه و ضخامتش بیشتر باشد، بدون شک قیمت بیشتری هم دارد.

ملحفه تترون سفید

پس از پارچه های تترون سفید ساتن و ملحفه های سفید هتلی، انواع ملحفه تترون شیری، کرم قهوه ای، آبی، قرمز، صورتی، بنفش و زرد بیشترین طرفدار را در بازار دارند.

ملحفه های بیمارستانی و یک بار مصرف

در بیمارستان ها و مراکز درمانی به جهت رعایت سطوح بالاتر بهداشت از ملحفه های بیمارستانی و یک بار مصرف استفاده می شود. به این ملحفه ها، پارچه های یک بار مصرف هم می گویند که جنس الیافشان معمولا از نوع فلامنت، فلامنت _ پنبه، اسپان باند و یا تترون بسیار نازک است. توجه داشته باشید که انواع پارچه ملحفه ای اسپان باند بدون بافت هستند و تنها برای مصارف یک باره کاربرد دارند.

ملحفه بیمارستانی

انواع ملحفه های بیمارستانی دارای رنگ های مختلفی هستند که نوع چاپی و طرحدار آن، این روزها علاقه مندان زیادی پیدا کرده است.  علاوه بر رنگ سفید، رنگ های سبز، آبی و صورتی هم متقاضیان زیادی دارند.

گذشته از رعایت موازین بهداشتی، استفاده از این نوع ملحفه های صرفه جویی زیادی هم در مصرف آب و مواد شوینده و ضد عفونی کننده می کند.

ملحفه های طرح دار

یکی از دلایلی که بسیاری خریداران ملحفه را ترغیب به خرید نوع خاصی از ملحفه می کند، طرحی است که بر روی ملحفه چاپ شده است. ملحفه های طرح دار معمولا یکی از پر طرفدارترین انواع پارچه ملحفه موجود در بازار هستند. مصارف این نوع از ملحفه ها معمولا خانگی بوده و از آن ها استفاده های متعددی می شود.

ملحفه طرحدار

انواع ملحفه های طرح دار به چند نوع تقسیم می شوند:

ملحفه های گل دار

ملحفه های گل دار از گذشته تا امروز یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین ملحفه های موجود در بازار بوده است. این ملحفه ها با تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و در نهایت رضایت خاطر مشتری را تامین می کنند.  ملحفه های گل دار در دو نوع گل ریز و گل درشت در بازار عرضه می شوند.

ملحفه کل دار

ملحفه های طرح عروسکی

در این نوع از ملحفه های طرح دار، از شخصیت های کارتونی و یا شخصیت های عروسکی استفاده می شود. کاربرد این نوع ملحفه ها بیشتر برای کالای خواب کودک بوده و برای مهد کودک ها هم استفاده فراوانی دارد. والدین در هنگام انتخاب این نوع از ملحفه ها، به هماهنگی آن با فرش و پرده ی اتاق کودک نیز توجه می کنند.

ملحفه عروسکی

در انتخاب این نوع ملحفه ها حتما به لطافت پارچه، ماندگاری در برابر شستشو و همچنین ضد حساسیت بودن آن ها توجه نمایید.

ملحفه های فانتزی

یکی از انواع پارچه ملحفه ای که این روزها طرفداران بسیار زیادی در بازار دارد، ملحفه های فانتزی هستند. روی این ملحفه های معمولا طرح های فانتزی، اشکال هندسی، خطوط منحنی، تصاویر حیوانات و … چاپ شده است. تنوع بی نظیر ملحفه های فانتزی و همچنین دقت و ظرافتی که در طراحی آن ها به کار برده می شود، باعث شده که این روزها عده ی زیادی از خریداران ملحفه، به سراغ این نوع از ملحفه ها بروند.

ملحفه طرح دار عروسکی

ملحفه های سه بعدی

انواع پارچه ملحفه که تا به اینجا به شما معرفی کردیم، بیش از یک دهه است که در بازار عرضه می شود اما ملحفه های سه بعدی نسل جدیدی از ملحفه های طرح دار هستند که تنها چند سالیست وارد بازار شده و با این وجود توانسته اند طرفداران بسیار زیادی به خصوص در میان جوانان و نوجوانان برای خود پیدا کنند.

ملحفه سه بعدی

ملحفه های سه بعدی دارای طرح های سه بعدی بوده و از طرح های صنعتی گرفته تا منظره های طبیعت و کاراکترهای انسانی و حیوانی را شامل می شود. انتخاب این ملحفه ها معمولا برای دکوراسیون های با سبک اسپرت می تواند در نوع خود بسیار جالب باشد.

ملحفه ساتن پنبه‌ای

این نوع پارچه وزن بسیار سبکی دارد و پنبه خیلی نرمی دارد . این نوع پارچه ملحفه به طور کامل بافته‌ شده از ساتن با ظاهری ظریف بوده که بسیار زیبا می‌باشد.

 

با توجه به تمام نکاتی که به آن اشاره شد جهت خرید ملحفه مورد نیاز به مقاله ی ” نکات مهم خرید یک ملحفه خوب ” سر بزنید.

سخن پایانی

انواع پارچه ملحفه موجود در بازار، دارای طرح ها و سبک های متفاوتی هستند. قیمت پارچه ملحفه نیز همچون طرح و جنس آن طیف گسترده ای دارد. معمولا ملحفه های با عرض بیشتر و جنس ضخیم تر از قیمت بیشتری برخوردار بوده و طبیعتا ماندگاری شان هم بیشتر است.

در این نوشتار شما را با انواع پارچه ملحفه و طرح های آن ها آشنا نمودیم. امیدواریم آگاهی از این مطالب به شما در انتخاب بهترین انواع ملحفه کمک شایانی نماید.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.