[lmt-post-modified-info]

همه چیز درمورد شستن روتختی

شستشوی روتختی در ماشین لباسشویی

نکات مهم و اصولی در مورد شستن روتختی که باید بدانید

هیچ چیز مانند استفاده از روتختی تمیز و تازه دلچسب نیست، اما همیشه بهتر است قبل از شستشوی آن، به جنس رو تختی و برچسب مراقبت روتختی دقت کنید. بیشتر افراد از شستشوی روتختی دوری می ‌کنند، چون بزرگ و سنگین است، بنابراین شستن این نوع پوشش ‌ها همواره نیاز به اجرای نکات مفید دارد.

دستورالعمل های مهم برای شستشوی روتختی

قبل از اقدام به شستن صحیح روتختی ابتدا دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.

  • در صورت امکان، روتختی را به صورت حرفه ای شستشو دهید.
  • برای شستن درست روتختی باید آن را به یک خشکشویی تجاری با ماشین لباسشویی و خشک کن با ظرفیت بالا بسپارید. مطمئن شوید که ماشین لباسشویی دارای همزن مرکزی نیست.
  • روتختی را با آب سرد و مواد شوینده بسیار کم در یک چرخه ظریف بشویید. از سفید کننده هم استفاده نکنید.
  • روتختی را در خشک کن تجاری با حرارت کم خشک کنید.
  • روتختی را روی بند رخت یا داخل خانه آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

چگونه چین و چروک روتختی را از بین ببریم؟

زمانی که روتختی برای اولین بار از بسته بندی خود خارج می شود، کمی چروک شدن طبیعی است. بعد از اینکه روتختی برای چند روز روی تخت پهن شود، چین و چروک های آن صاف خواهد شد.

چرا شستن روتختی در خانه امکان پذیر نیست؟

ماشین لباسشویی های خانگی ممکن است برای شستن روتختی به اندازه کافی بزرگ نباشند. اگر روتختی برای ماشین لباسشویی خیلی بزرگ باشد، ممکن است به موتور آسیب برساند.

خشک کن های خانگی نیز ممکن است برای روتختی به اندازه کافی بزرگ نباشند.

اگر فقط لکه ای از روتختی را تمیز می کنید و آن را در شستشو قرار نمی دهید، می توانید از پارچه های نخی و کهنه برای پاک کردن یا شستشوی لکه استفاده کنید.

هر کدام از لکه ‌برها را که انتخاب می‌ کنید، دستورالعمل‌ های روی آن را دنبال کنید. معمولاً این کار شامل اسپری کردن یا اشباع کردن لکه، چنگ زدن پارچه در دو طرف لکه و مالیدن دو طرف پارچه به هم برای فشار دادن لکه به پارچه است.

اگر در خرید تشک تختخواب خود مردد هستید ما در مقاله ی تشک سفت بهتره یا نرم  به شما کمک میکنیم.

شستشوی روتختی به روش اصولی

روتختی خود را همراه با صابون یا مواد شوینده داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و آن را روشن کنید.

برای بار دوم آن را با یک چرخه سریع و بدون صابون بشویید تا باقیمانده مواد شوینده را از داخل آن خارج کند. این شستشوی دوم یک مرحله حیاتی است. مراحل خشک کردن هم در شستشوی روتختی اهمیت زیادی دارند و باید زمان لازم برای آن در نظر گرفته شود.

اگر روتختی شما فضای کافی برای چرخش درون ماشین لباسشویی ندارد، حتماً یک بار دیگر چرخه شستن روتختی(شستشو با مواد شوینده) را تکرار کنید.

اگر بعد از اولین شستشو مشاهده کردید که هنوز لکه ای بر روی روتختی وجود دارد، می توانید لکه را چندین بار بشویید. تا زمانی که لکه گرمای خشک کن را دریافت نکند، روی پارچه ثابت نمی شود، بنابراین می توانید روتختی را لکه دار کنید و دوباره آن را بشویید.

خشک کردن کامل روتختی، مرحله مهمی برای تکمیل شستشوی روتختی است. با این حال، شما نمی خواهید خشک کردن را با حرارت بالا انجام دهید و برای همیشه به آن آسیب بزنید. توصیه می‌ کنیم که دمای خشک کن را روی حرارت کم یا متوسط ​​قرار دهید. در واقع شما باید خشک کن را فقط در 20 دقیقه اول گرم نگه دارید تا مواد حساسیت‌ زا مانند کنه ‌های گرد و غبار از بین بروند. در ادامه هم برای مراقبت از روتختی، حرارت را بر روی متوسط ​​یا کم تنظیم کنید.

مراقبت و نگهداری روتختی

  • هر سه تا چهار هفته یک ساعت روتختی را در خشک‌ کن بچرخانید تا کنه‌های گرد و غبار آن از بین ببرد و رطوبت جمع‌ شده از هوا یا عرق در طول خواب خشک شود. برای این کار گرمای کم ایده ‌آل است، اما برای مقابله با کنه ‌های گرد و غبار، مجدداً توصیه می‌ شود از حرارت بالا به مدت 20 دقیقه استفاده کنید و در ادامه حرارت را برای بقیه چرخه کم کنید.
  • شستن روتختی هر 4 تا 6 ماه یکبار به جلوگیری از آلرژی ها و تجربه خواب راحت شبانه کمک می کند.
  • گاهی روتختی خود را تکان دهید تا همچنان ظاهر تازه خود را حفظ کند.
  • هر چند وقت یکبار می توانید روتختی خود را به آرامی جاروبرقی بکشید تا از تجمع گرد و غبار و کثیفی جلوگیری کنید.

 روتختی یا لحاف شما می‌تواند حاوی مواد حساسیت‌زا مانند کنه‌ های گرد و غبار باشد که خواب خوب شبانه را خراب می‌کند، بنابراین مهم است که بدانید چگونه روتختی را به‌درستی بشویید.

منبع:.architecturaldigest

از ماشین لباسشویی با اندازه مناسب استفاده کنید

  • وقتی نوبت به شستشوی روتختی شما می رسد، اندازه دستگاه بسیار مهم است. برای بهترین نتیجه، بهتر است همیشه از وجود فضای کافی برای حرکت روتختی هنگام شستن آن اطمینان حاصل کنید. اگر روتختی برای ماشین لباسشویی خیلی بزرگ است، احتمالاً از تمیز شدن مناسب آن جلوگیری می کند.

مواد شوینده و چرخه شستشوی مناسب را انتخاب کنید

  • زمانی که در حال انتخاب یک شوینده لباسشویی هستید، مطمئن شوید که شوینده ای را انتخاب می کنید که ملایم و ایمن برای استفاده در مواد ظریف باشد. توصیه می شود از نرم کننده پارچه روی لحاف استفاده نکنید زیرا می تواند از خشک شدن مناسب آن جلوگیری کند.
  • پیشنهاد می کنیم قبل از شستن صحیح روتختی خود برچسب مراقبت را بررسی کنید و دستگاه خود را روی چرخه ملایم قرار دهید. با شستشو در چرخه سرد یا گرم، از رنگ و پارچه محافظت می‌ کنید. در نتیجه روتختی شما برای مدت طولانی ‌تری نو نگه داشته می شود. در صورت امکان، چرخه ای را انتخاب کنید که شامل یک شستشوی اضافی باشد تا مطمئن شوید که تمام مواد شوینده به طور کامل پاک شده است.

چگونه روتختی خود را خشک کنیم؟

  • اگر روی برچسب مراقبت نوشته شده است که روتختی شما را می‌توان در خشک ‌کن قرار داد، بهتر است برای جلوگیری از آسیب، آن را روی حرارت کم خشک کنید. همچنین ایده خوبی است که به طور دوره‌ای خشک شدن روتختی خود را متوقف کنید و دوباره آن را داخل خشک کن بگذارید، این موضوع به توزیع حرارت و همچنین اطمینان از خشک شدن یکنواخت روتختی کمک می‌کند.
  • هنگام خشک کردن روتختی، از توپ های خشک کن استفاده کنید. گزینه های متعددی در بازار وجود دارد که وقتی ملافه شما در خشک کن است، مانع از جمع شدن ملافه شما می شود.

اهمیت مراقبت از روتختی

وقتی می خواهید بهترین خواب شبانه را داشته باشید، ملافه، روتختی، لحاف، پتو و… تمیز و تازه ضروری است. با وجود اینکه، ممکن است روتختی خود را به اندازه سایر قسمت‌ های رختخواب خود نشویید، اما به راحتی می ‌تواند مواد حساسیت ‌زا مانند گرد و غبار را جذب کند، بنابراین مراقبت از روتختی اهمیت زیادی دارد.

جمع بندی

شستشوی روتختی باید هر چند وقت یکبار انجام شود. این کار برای جلوگیری از حساسیت و خواب راحت شبانه اهمیت دارد. با این وجود، شستن صحیح روتختی می تواند آن را به شکل مناسب تری حفظ کند و عمر مفید آن را افزایش دهد. برای شستن درست روتختی باید با برچسب های شستشوی آن پیش روید. این برچسب ها معمولاً نوع مواد شوینده، دمای شستشو و نحوه نگهداری روتختی را مشخص می کنند.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.