[lmt-post-modified-info]

دمای مناسب اتاق نوزاد چقدر باید باشد؟

دمای مناسب اتاق نوزاد

این سوال برای بسیاری از مادران مطرح است که دمای اتاق نوزاد بایستی چه اندازه باشد؟ یا به طور دقیق دمای اتاق کودک را باید روی چه درجه ای تنظیم نماییم؟

توجه به این نکته بسیار مهم است که کنترل دمای اتاق نوزاد و کودک، امری بسیار ضروری است. دلیل این امر هم تاثیراتی است که دمای محیط بر کیفیت خواب و همچنین سطح سلامتی نوزاد و کودک می گذارد.

به همین خاطر در این نوشتار قصد داریم که اطلاعات کافی را در مورد دمای مناسب اتاق نوزاد و دمای اتاق کودک در اختیارتان قرار دهیم.

دمای اتاق نوزاد

 

چرا توجه به دمای اتاق نوزاد مهم است؟

این که اتاق نوزادمان بیش از حد سرد و یا بیش از حد گرم باشد، بدون تردید روی سطح سلامتی او بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر معمولا والدین نسبت به این موضوع حساسیت زیادی به خرج می دهند.

از جمله مهم ترین دلایلی که بایستی به دمای اتاق کودک توجه کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم درجه حرارت اتاق کودک روی دمای مناسب، مانع از ابتلای او به سندرم sids خواهد شد. گرمازدگی نوزادان معمولا یکی از دلایل شایع ابتلا به این سندروم است. معمولا والدین به دلیل نگرانی از سرما خوردن کودکشان، دمای اتاق او را بیش از حد استاندارد بالا می برند. این موضوع به خصوص در ماه های سرد سال تشدید می شود.

 

  • دمای اتاق نوزاد، به خصوص در مورد نوزادان نارس از اهمیت بیشتری برخوردار است. استفاده از یک دما سنج برای نشان دادن درجه دمای محیط و همچنین استفاده از یک کالای خواب مناسب و استاندارد که بیش از حد گرم و یا بیش از حد نازک و خنک نباشد بسیار مهم است. علاوه بر این ها گاها سنگین بودن وزن پتو برای نوزاد، سبب بی قراری او درخواب شده و کیفیت خواب او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  • فراموش نکنیم که خواب راحت نوزاد ارتباط کاملی با دمای محیط و در نتیجه با دمای بدن او دارد. اگر دمای اتاق کودک بیش از حد گرم باشد، بیدار شدن برای او دشوار خواهد بود. موضوعی که بسیاری از والدین را با نگرانی های زیادی مواجه می سازد.

 

  • اگر دمای اتاق کودک از حد استاندارد گرم تر باشد، کودک چه در هنگام خواب و چه در بیداری، دچار کلافگی و بی قراری شده و این موضوع را با گریه های مداوم به شما اعلام خواهد کرد. کودکی که دمای محیطش بیش از اندازه گرم باشد دچار تعریق و گاها سوزش پوست نیز می شود.

مطلب پیشنهادی دستر: همه چیز درباره خواب کودک

دمای مناسب اتاق نوزاد چیست؟

محققان و متخصصین، پس از انجام بررسی های میدانی گسترده، به یک محدوده دمایی مناسب برای اتاق خواب نوزاد رسیده اند. این دما چیزی بین 20 الی 22 درجه سانتیگراد در فصل های بهار و تابستان و دمای 22 الی 24 درجه سانتیگراد برای فصل های پاییز و زمستان است.

اما شاید همیشه برایتان مقدور نباشد که از یک دماسنج برای سنجش دمای محیط استفاده نمایید. در این گونه مواقع پیشنهاد می کنیم که خودتان را معیاری برای سرما و یا گرمای محیط قرار دهید.

به این معنا که اگر خودتان در یک فضا احساس سرما دارید، بدانید که احتمالا نوزادتان هم چنین احساسی دارد. اما اگر درجایی هستید که گرما کمی برایتان آزار دهنده است، به احتمال بسیار زیاد، نوزادتان هم احساسی شبیه به شما دارد.

بنابراین با توجه به نوع احساس خودتان، در مورد پوشش نوزادتان هم تصمیم بگیرید.

 

متاسفانه بسیاری از والدینی که برای نخستین بار صاحب فرزند می شوند، با این نگرانی که دمای محیط برای کودکشان سرد و آزار دهنده است، فضا را بیش از حد گرم می کنند و یا با پیچیدن پتوی ضخیم دور نوزاد، سعی می کنند او را گرم کنند.

کودک شما نمی تواند احساس خود را با کلمات بیان کند، بنابراین این شما به عنوان والدین هستید که دمای اتاق مناسب را برای او پیدا کنید. شما نمی خواهید اتاق کودکتان خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. توصیه می شود که بهترین دما برای نوزادان بین 68 تا 72 درجه فارنهایت یا 20 تا 22 درجه سانتیگراد باشد.

منبع:webmd

در چنین شرایطی ممکن است با خواب های طولانی نوزاد مواجه شوید، خواب هایی که نوزاد به سختی هوشیاری خود را به دست می آورد. بایستی این را بدانید که این موضوع در نوع خود یک علامت خطر است. بنابراین سعی کنید که از یک پوشش استاندارد برای کودکتان استفاده نمایید.

گاها هم نوزاد در اثر گرمای زیاد دچار کلافگی شده و با گریه های ممتد به این موضوع واکنش نشان می دهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم وقتی که به دنبال دلیلی برای گریه ی بی امان نوزادتان هستید، حتما به دمای محیط و همچنین پوشش کودک نیز توجه نمایید.

دمای اتاق نوزاد

 

برای حفظ دمای مناسب اتاق نوزاد چه کارهایی انجام دهیم؟

اکنون که از اهمیت بسیار زیاد کنترل دمای اتاق نوزاد مطلع شدید، خوب است که این نکته را هم بدانید که کنترل کردن این دما، گاها می تواند کار دشوار و چالش بر انگیزی باشد.

این موضوع به خصوص در مورد اتاق هایی که به شکلی اصولی ساخته نشده باشد و یا از مصالح مناسب در ساخت آن بهره گرفته نشده باشد، خود را بیشتر نشان می دهد.

مطلب پیشنهادی دستر: هراس شبانه کودکان

در ادامه با ارائه ی چند راهکار، ایده های مناسبی را برای کنترل دمای اتاق کودک در اختیارتان قرار خواهیم داد:

  • استفاده از پنجره های دو جداره

پنجره های دو جداره، مانع از اتلاف انرژی و همچنین حرارت داخل اتاق می شود، به همین خاطر شرایطی فراهم می آید که کنترل دمای هوا برایتان ساده تر باشد. برای دو جداره کردن پنجره ها می توانید هم به طور کلی قاب پنجره تان را عوض کنید و هم پنل های جداگانه ای را تهیه کرده و روی پنجره اتاق نصب نمایید.

  • استفاده از عایق برای دیوارها

تحقیقات انجام شده در رابطه با دیوارهای عایق بندی شده نشان می دهد که این دیوارها در تابستان دمای اتاق را تا 10 درجه سانتیگراد خنک تر و در زمستان تا 5 درجه ی سانتیگراد گرم تر می کند. دیوارهای عایق بندی شده نه تنها به شما در کنترل دمای اتاق کمک می کنند، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی هم می شوند.

  • استفاده از کفپوش پارکت

تجربه نشان داده است که کف پوش های پارکت برای اتاق کودک گزینه ی بسیار مناسب تری هستند. این کفپوش ها در زمستان گرمای زیادی را در خود نگه می دارند و در عین حال در تابستان هم باعث گرمای مضاعف اتاق نمی شوند.

علاوه بر این امنیت کودک بر روی کفپوش پارکت بیش ازکف پوش سرامیکی تامین می شود.کف پوش های سرامیکی در فصل زمستان می توانند سرمای زیادی را به فضای اتاق منتقل کرده و کار حفظ دمای مناسب را با سختی مواجه می سازند.

دمای اتاق نوزاد

اگر کودک بیش از حد سرد یا بیش از حد داغ بود، چه کار کنیم؟

  • اگر بدن کودک بیش از حد داغ یا سرد بود یا حالت لرزش داشت، احتمالا دستان و پاهای او کم کم متمایل به آبی می شوند که این یک هشدار در کودکان است که باید آن ها را گرم کنید.
  • زمانی که کم کم بدن او را گرم کنید، بدن او هم کم کم رنگ طبیعی را به خود می گیرد و البته که در این مواقع باز هم نباید زیاده روی کنید و کم کم لباس او را افزایش دهید.
  • حال اگر حس کردید که نوزاد عرق کرده است، کم کم لایه های لباس او را کم کنید.
  • در آوردن یا پا کردن جوراب می تواند در به تعادل رساندن دمای بدن او کمک کننده باشد.

جمع بندی

گرم بودن و یا سرد بودن بیش از اندازه ی اتاق نوزاد، بیشتر از هر موضوع دیگری می تواند روی خواب او تاثیر بگذارد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که خواب خوب در رشد مناسب و حفظ سلامت نوزاد، اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین در قدم اول برای فراهم آوردن امکان یک خواب مناسب برای نوزادتان سعی کنید که دمای اتاق را روی درجه ی مناسبی قرار دهید.

البته نباید فراموش کنید که عوامل دیگری هم در خواب مناسب و با کیفیت نوزاد موثرند.

عواملی مانند تهویه ی هوای مناسب و جریان داشتن هوا در داخل اتاق، استفاده از رختخواب مرغوب، با کیفیت و ضد حساسیت و تعریق، استفاده از نور مناسب و دوری از نورهای زیاد و مستقیم، دوری از سر و صدای زیاد و در نهایت وجود یک نظم مشخص برای ساعات خواب نوزاد، عواملی هستند که در حفظ کیفیت خواب نوزاد موثرند.

امیدواریم موارد مطرح شده در این مطلب، توانسته باشد اطلاعات مناسبی را در رابطه با دمای مناسب اتاق نوزاد در اختیارتان قرار دهد.

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.