[lmt-post-modified-info]

جنس مناسب روتختی چیست؟

جنس مناسب روتختی

به هنگام خرید کالای خواب مخصوصا روتختی همیشه این سوال مطرح است که جنس مناسب روتختی کدام است؟

بهترین جنس روتختی با توجه به خصوصیات شما به هنگام خواب انتخاب می شود و حال سوال این است: روتختی با جنس پنبه یا نخ؟ پشمی یا کتان؟

بیشتر مشتریانی که لوازم خواب می خرند، معمولاً فقط به تشک، بالش یا پتو اهمیت می‌ دهند. آن ها فراموش می‌ کنند که اگر می‌ خواهند خواب و تخت راحتی داشته باشند، روتختی نیز یک عنصر ضروری است. ضمن اینکه اهمیت جنس روتختی فراتر از روکش یا برند ملافه است.

در واقع روتختی عنصری است که میزان راحتی، کرکی بودن و سطح خنکی یا گرمی بدن شما را در تخت خواب تعیین می کند. بنابراین لازم است که به جنس پارچه آن نیز توجه زیادی داشته باشید.

جنس روتختی

شما می‌توانید در داخل منزل خودتان یک ترمومتر یا همان دماسنج داشته باشید و دمای اتاق را با آن اندازه گیری کرده و حتی در روند مصرف انرژی صرفه جویی کنید و خوابی آرام را تجربه کنید.

معرفی انواع جنس روتختی

انتخاب های محبوب زیادی از انواع پارچه برای روتختی وجود دارد، در نتیجه مطمئناً جنس مناسب روتختی را پیدا خواهید کرد. از مواد طبیعی گرفته تا مصنوعی، انواع مختلفی از جنس روتختی را تشکیل می دهند که می‌ توانند گزینه منتخب شما باشند.

1.پنبه

پنبه به عنوان پرمصرف ترین الیاف در جهان امروز شناخته می شود. به همین خاطر جای تعجب نیست که این جنس به عنوان یکی از راحت ترین پارچه های روتختی در نظر گرفته شود.

اگر به دنبال خواب راحت تابستانی هستید یا جایی که زندگی می کنید دارای آب و هوای گرم است، یا مستعد تعریق یا گرمازدگی در شب هستید، پارچه روتختی پنبه را انتخاب کنید.

پنبه ساخته شده از فیبر طبیعی قابل تنفس بوده و می تواند رطوبت بدن شما را جذب و پوست شما را خنک کند. در واقع این مواد در زمستان هم شرایط مناسبی برای خواب شما فراهم می کنند.

برخلاف سایر مواد، کیفیت آن با افزایش عمر کم نمی شود. چون روتختی های پر از پنبه در طول زمان نرم تر می شوند. همچنین برای مراقبت از پنبه نیازی به زمان و تلاش زیادی نیست. بنابراین شستن یا از بین بردن لکه های مربوط به این نوع روتختی ها به راحتی در خانه انجام می شود.

بزرگترین مشکل در مورد روتختی های پنبه ای این است که وقتی به درستی شسته و خشک نمی شوند، چروک خواهند شد. جالب است بدانید آن ها راحت تر از پشم شیشه فرسوده و جمع می شوند.

ویژگی مثبت

  • نسبت به سایر مواد در برابر رطوبت و حرارت مقاوم تر است.
  • راحت تر و نرم تر از پارچه های مصنوعی است.
  • به طور کلی بعد از چندین بار شستشو نرم تر خواهد شد.
  • به راحتی می توان لکه ها و کثیفی های آن را تمیز کرد.

ویژگی منفی

  • بعد از چند بار شستشو تمایل به پاره شدن و محو شدن دارد.
  • قابل شستشو در ماشین لباسشویی
  • با همه مواد شوینده سازگار نیست
  • به راحتی چروک می شود.

 2.پشم

پشم مثل پنبه، یک فیبر طبیعی است که دارای درجه بالایی از تنفس است که به شما کمک می کند دمای بدن خود را متعادل کنید. مثل بقیه پارچه های غیر قابل تنفس، رطوبت را به دام نمی اندازد.

پشم نرم و کرکی با قدرت پرکنندگی بالایی همراه است. اگرچه می ‌توانید در تابستان از آن استفاده کنید، اما پشم عمدتاً برای هوای سرد به کار می رود. این نوع پارچه روتختی می تواند شما را گرم نگه دارد. در حالی که رطوبت را جذب می نمی کند، در نتیجه با آن احساس ناراحتی و تعریق ندارید. علاوه بر این، حتی ضد آتش هم هست.

متأسفانه جنس روتختی پشمی هم با قیمت زیادی معامله می شود. به خاطر اینکه پشم واقعی گران قیمت است.

جنس روتختی پشم نیز ضد حساسیت است و به خوبی در برابر کنه های گرد و غبار مقاومت می کند. به همین خاطر برای افرادی که پوست حساسی دارند گزینه ایده آلی است.

جنس روتختی پشمی

پشم می تواند پارچه مناسب روتختی باشد. به شرطی که مراقبت های لازم در مورد آن انجام شود. واقعیت این است که این نوع متریال شکننده هستند و مثل کاورهای پلی استر و پنبه، به راحتی در خانه شسته نمی شوند. برای مراقبت از روتختی های پشمی باید از آب گرم با مواد شوینده ملایم استفاده کنید و تا حد امکان از مواد شیمیایی قدرتمند استفاده نکنید.

ویژگی مثبت

  • بادوام
  • به طور طبیعی ضد حساسیت است.
  • بسیار تنفس پذیر، رطوبت را از پوست شما دور می کند
  • می تواند شما را در زمستان گرم نگه دارد
  • مقاوم در برابر آتش

ویژگی منفی

  • گران
  • شستن آن سخت است.

3. ابریشم

وقتی صحبت از مواد نرم و مجلل می شود، گزینه های بهتری از ابریشم وجود ندارد. جنس روتختی ابریشمی مطمئناً سطح بالایی از راحتی را برای اکثر افراد فراهم می کند و مزایای بسیار زیادی برای لذت بردن دارد.

به عنوان مثال، از آنجایی که ابریشم با مواد شیمیایی پردازش نمی شود، 100 درصد ضد حساسیت است. این موضوع برای افرادی که با آلرژی دست و پنجه نرم می کنند، مناسب است، از طرفی ابریشم قابلیت تنفس بالایی دارد.

ابریشم با یک سوم وزن کل خود رطوبت جذب می کند، اما همچنان اجازه می دهد تا گرمای اضافی دفع شود. همین مسئله کمک می کند تا رطوبت ناراحت کننده روتختی ابریشمی به راحتی تبخیر شود. جنس این نوع پارچه روتختی دوام بسیار خوبی دارد اما با قیمت بالایی عرضه می شود.

4.پشم شیشه

یک انتخاب رایج برای افرادی است که می خواهند روتختی ارزان بخرند. پشم شیشه الیافی است که در زیر پوشش محافظ پر غاز و… قرار گرفته و قرن هاست که مردم برای گرم نگه داشتن در زمستان از آن استفاده می کنند.

جنس روتختی پشم شیشه می تواند برای مناطق کوهستانی و سردسیر گزینه مناسبی باشد. چون این نوع پوشش می تواند دمای مناسب برای فضای خواب را فراهم کند. این در حالی است که چنین پوششی برای مناطق گرمسیر یا معتدل مناسب نیست و بسیار آزار دهنده است. از طرفی این نوع متریال به راحتی شکل خود را از دست نمی دهد، نگهداری آن آسان است و نسبت به سایر مواد عمر طولانی تری دارد.

برخلاف پنبه، پشم شیشه چروک نمی شود. شما می توانید این نوع مواد را با ماشین لباسشویی و خشک کن خود بشویید.

افراد مبتلا به آلرژی یا مشکلات پوستی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. چرا که پشم شیشه نسبت به بقیه پارچه ها برای پوست تحریک کننده تر است.

ویژگی مثبت

  • قیمت پایین
  • شستشو و خشک شدن آسان
  • مناسب برای هوای سرد
  • بادوام و سبک وزن
  • مقاوم در برابر چروک و رطوبت

ویژگی منفی

  • ماندگاری کم
  • مستعد استاتیک و پیلینگ است
  • ممکن است چربی و روغن را جذب کند و باعث ایجاد لکه شود.
  • برای پوست های حساس مناسب نیست.

5.بامبو

این نوع جنس روتختی ویژگی های خاصی با خود به همراه دارد و جزء پارچه های گران قیمت به حساب می آید. در سال های اخیر به عنوان یکی از منسوجات طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند جنس مناسب روتختی باشد.

Bamboo, a natural fabric derived from bamboo grass pulp, is favored for its natural, hypoallergenic and breathable properties.

بامبو، پارچه‌ای طبیعی که از خمیر علف بامبو به دست می‌آید، به دلیل ویژگی‌های طبیعی، ضد حساسیت و تنفس‌ پذیری اش مورد علاقه است.

منبع:homesandgardens

جهت اطلاع از نحوه ی شستشوی رو تختی می توانید به مقاله “همه چیز در مورد شستن روتختی”  مراجعه کنید.

6_کتان

یکی از دلایل گران‌ قیمت بودن روتختی‌ های کتان، استفاده لوکس برای لباس خواب و محلفه است. کتان نوعی فیبر طبیعی است که از گیاه کتان گرفته می‌ شود. پارچه کتان از قرن‌ ها پیش در کنار انسان وجود داشته و همچنان هم نوعی پارچه محبوب است. اگر در آب‌ و هوای گرم زندگی می‌ کنید، بهتر است از پارچه‌ های کتان استفاده کنید. روتختی‌ های کتان دارای دوام زیاد، کیفیت بالا، نرمی و لطافت می‌ باشند.

نکات مثبت

  • برای مدت طولانی و چندین سال قابل‌ استفاده هست
  • به‌ راحتی چروک می‌ شود.
  • مناسب برای استفاده در فصول گرم‌
  • بادوام بودن

نکات منفی

  • قیمت گران
  • چروک شدن

جمع بندی

پارچه مناسب روتختی باید با توجه به ویژگی های مختلف از جمله شرایط آب و هوایی، حساسیت افراد، میزان بودجه و… انتخاب شود. پنبه رایج ترین جنس مناسب روتختی است که با ویژگی هایی مثل نرم بودن، قابل تنفس بودن و… مورد استفاده قرار می گیرد اما قیمت بالایی دارد.

پشم هم می تواند پارچه مناسب روتختی باشد. البته برای مناطق سردسیر گزینه مناسب تری است. ضمن اینکه شستشوی آن نیز کار ساده ای نیست. پارچه های ابریشمی هم قیمت بالایی دارند اما می توانند خواب شبانه مناسبی را برای شما به وجود آورند.

 

سوالات متداول

جنس روتختی پشم شیشه چیست ؟

الیافی است که در زیر پوشش محافظ پر غاز و… قرار گرفته و قرن هاست که مردم برای گرم نگه داشتن در زمستان از آن استفاده می کنند.

پارچه روتختی پنبه مناسب کدام فصل است؟

اگر به دنبال خواب راحت تابستانی هستید یا جایی که زندگی می کنید دارای آب و هوای گرم است، یا مستعد تعریق یا گرمازدگی در شب هستید، پارچه روتختی پنبه را انتخاب کنید

بهترین جنس روتختی چه ویژگی هایی دارد؟

راحت و نرم باشد، در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد، شست و شوی راحت و لکه بری راحتی داشته باشد.

 

دکتر بهناز راد پژوهشگر علوم عصب شناسی دکتررادهستم و فعال حوزه علوم اعصاب در ایران با ۱۵ سال سابقه. پژوهشگران عصب شناسی زیادی در دنیا بر روی خواب انسان مطالعه می کنند چراکه خواب یکی از فعالیت‌های بنیادی و ضروری برای سلامتی و عملکرد بهینه مغز و سیستم عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه روزه همراهتیم

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات کارخانه دستر تولید انواع ملزومات خواب اعم از انواع روتختی، انواع سرویس لحاف، انواع سرویس کاور لحاف، انواع سرویس های نیم ست وملحفه، انواع روتختی بهاره، لحاف لایت، کاور تشک سفری، انواع بالش، انواع روبالشتی، و… در تمامی ابعاد و مناسب هر نوع سلیقه با بهترین متریال و کیفیت در خور شان ایرانی می‌باشد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کالای خواب دستر می‌باشد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.